Південний вокзал

16.07.2015 /

Будівля Південного вокзалу в Харкові, будівництво якої було завершено 1952 р., є, по суті, вже третьою будівлею вокзалу на цьому місці.

Перший вокзал був збудований у 1870 р.

У 1896-1901 р. будівлю було реконструйовано та розширено за проєктом архітекторів С. Загоскіна та Ю. Цауне. По суті першу будівлю вокзалу було включено в будівлю першого, хоча декор старої частини став іншим. Після реконструкції потоки пасажирів були розділені окремим входом та виходом.

Більшу частину будівлі у стилі неоренесансу було зруйновано під час Другої світової війни. Нову будівлю вже будували у стилі сталінського ампіру.

Фото 1950х рр.

Дивовижно, але невелика частина першої будівлі вокзалу 1870 р., яка свого часу була інтегрована до другого вокзалу, пережила руйнації Другої Світової. Вона була включена до будівлі третього вокзалу – на фото нижче це двоповерховий корпус із напівкруглими вікнами на другому поверсі.

Архітектори нового вокзалу – Г. Волошинов, Б. Мезенцев, Є. Лимар.

На стіні колишнього ресторану, а зараз – зали очікування вокзалу досі можна побачити панно. Таким міг би бути Харків, якби фінансування відбудови міста після Другої світової війни йшло у повному обсязі. Автори панно – художники Є. Єгорова, В. Сізікова, І. Карась, П. Шигімага.

Обидва нинішні корпуси Харківського Університету були б прикрашені шпилями, а на площі на місці пам’ятника Леніну, який збудували тільки у 1960-х, стояла б Стелла Перемоги. Телевежу на Держпромі домалювали після 1955 р.

Такої міг би бути Головний корпус університету.

Також в інтер’єрі вокзалу можна побачити неофіційну варіацію на герб Харкова, тут разом із рогом достатку замість жезла Меркурія можна побачити меч.

Симфонічний концерт на вокзалі 2014 року:

Під час новорічних свят на Привокзальній площі ставлять ялинку, довкола якої їздить іграшковий паровоз.

У деякі святкові дні на вокзалі можна побачити справжній паровоз, який катає дітей та ветеранів.

На стелі головної зали можна побачити кілька плафонів у стилі соцреалізму.

Плафон “Шахтарі”. Автор: І. В. Радоман (імовірно).

Плафон “Врожай”. Автор: І. В. Радоман.

Плафон “Перемога”. Імовірний автор: Є. Є. Лансере (молодший).

Плафон із зображенням заводу, що нагадує Харківський турбінний. Імовірний автор: Є. Є. Лансере (молодший).

Головний вхід вокзалу прикрашений парою скульптур.

Селянка та солдат:

Шахтар та вчителька:

На лівій 42-метровій вежі харківського вокзалу знаходиться найбільший харківський годинник, його діаметр 4.25 м. У 2011 р. вокзал спробував ввести традицію – щодня опівдні в годинах відкривався технологічний люк, в ньому показувався трубач харківської філармонії, який грав мелодію.

На жаль, традиція довго не протрималась.