Трамвай “Х” (Аннушка)

03.05.2018 /

У 2022 р. трамваю серії “Х” виповнилося 95 років. Це знаковий трамвай для Харкова, оскільки серія “Х” одержала назву на честь міста. Саме для столиці УРСР, що тоді дуже інтенсивно зростала, призначалася перша велика партія нового трамвая.

Нефахівець не помітить суттєвих відмінностей трамваїв “Х” від дореволюційної серії “Ф” виробництва того ж митищинського заводу, які створювалися за образом і подобою німецьких MAN’ів самого початку ХХ століття. Але різняться вони насправді суттєво. Головне – це розміри. Через ріст населення Харкова, та вимог уніфікації трамвайної мережі у багатьох великих містах СРСР у 1920х рр. було ухвалено рішення перешити трамвайну колію з 1000 мм на стандартну “залізничну” 1524 мм. Відповідно і трамваї тепер можна було робити більш широкими – тоді вони могли перевезити більше пасажирів.

У вагони серії “Х” містилося вдвічі більше пасажирів, ніж у “Ф” – до сотні людей.

На відміну від трамваїв “Ф”, каркас кузова тепер був металевим, дерев’яними ж були дах, рамки вікон та салон.

Потужність двигунів збільшилася до 140-150 к.с., що дозволило експлуатувати тривагонні зчіпки.

Перші трамваї серії “Х” почали надходити 1928-го, 1933-го у місті працювало вже 226 моторних вагонів. Це були прості та невибагливі трамваї.

Проте двері відчинялися руками, водій їхав стоячи і його неабияк “м’яли” пасажири в години пік.

Опалення не було, тож узимку температура в салоні мало відрізнялася від вуличної.

Після Другої світової війни багато недоліків було усунуто в ході модернізацій, кузов був утеплений, з’явилося пневматичне обладнання, що відчиняло двері.

Задню кабіну та двері з лівого боку прибрали через непотрібність, а передню кабіну відокремили від салону перегородкою.

Ці трамваї прослужили у Харкові до 1960-х рр., останній пасажирський “Х” виходив на маршрути 1969-го.

Тим не менш, деякі вагони продовжували експлуатуватися як службові та у 80-х рр. ХХ ст. Трамвай на фото було відновлено ХКП “Міськелектротранс” у 2005-2006 р. до сторіччя харківського трамвая. Його довелося в буквальному значенні слова реконструювати з залишків старого трамваю, що погано збереглися, кузов виготовляли заново.

До речі, раніше в деяких радянських містах кільцеві маршрути мали назву “А” (без номера). На такому маршруті працював і харківський трамвай, за що його прозвали Аннушкою.

Реставрація в 2005 коштувала приблизно $25 тис. Шкода, що у нас всього один такий трамвай. Якби їх було 5 чи 10, і їх регулярно випускали на туристичні маршрути, як це роблять у Сан-Франциско, Стамбулі чи Лісабоні, це значно зміцнило б туристичний імідж міста.

Втім, цілком звичайна харківська Татра Т3 – по суті вже теж ретро, адже перші з них з’явилися 1960-го, а до Харкова їх почали постачати 51 рік тому, 1967-го. Нещодавно у місті з’явився і старіший екземпляр, 1963 р. у дуже хорошому стані, який є найстарішим лінійним трамваєм Т3 у світі. А коріння конструкції Т3 сягає в американський трамвай РСС 1930х років.

На фото з журналу “СРСР на будівництві” (1937), до речі, видно, що фасад ХЕМЗ до війни був нижчим – його надбудували пізніше.

Реконструкція старого фото біля заводу ХЕМЗ за участі моделі 1:72

Харківську “Аннушку” було пошкоджено під час бомбардування трамвайного депо російськими військами 3 березня 2022 р.

Фото: Редпост