Перші харківські трамваї

01.01.2018 /

На вул. Університетській, 33 можна побачити стрітарт від Kailas-V із харківським трамваєм типу “Ф”, створений за історичним фото 1910-х років.

З 12 німецьких трамваїв MAN які були вироблені у Нюрнберзі, розпочалася 1906-го року трамвайна історія міста.

Кузов трамвая був дерев’яним, на залізній рамі, в салоні було 18 місць для сидіння, а повна місткість була 50 пасажирів. Трамваї були слабенькими (31 к.с.) та тихохідними (~10 км/год). Але лінії активно розширювалися, і з 1910 по 1913 р. харківський трамвайний парк поповнили 84 моторних та 28 причіпних вагонів “Ф”, вже із заводів у Митищах, Миколаєві та Таллінні. Зовні вони дуже нагадували німецькі трамваї, але були потужнішими (55 к.с.) і швидшими.

33-й номер – це номер вагона. Фото зроблено у Пискунівському трамвайному депо (вже не існує), маршрут йшов з вул. Григорія Сковороди до Великої Панасівської вул. через Павлівську площу.

“Ф” означав “фонарний”, тобто “ліхтарний”, але до ліхтаря це ніяк не стосувалось – ліхтарем тоді називали надбудову з невеликими віконцями в даху кузова. До 1930 року трамвайна мережа повністю перейшла з вузької колії 1000 мм на 1524 мм, стали більше й самі трамваї. Вагон серії “Х” перевозив вже вдвічі більше пасажирів – до сотні. Більшість дореволюційних трамваїв було списано або передано до інших міст, частину вагонів було переведено на широку колію – вони використовувалися як причіпні. Проте в деяких інших містах останні вагони типу “Ф” і були списані лише до середини 1960-х, а в Євпаторії та Конотопі вони працювали до середини 1970-х – на той час їм було вже по 60 років!