Детективна історія про перший харківський паровоз

18.06.2016 /

Як відомо багатьом мешканцям Харкова, з початку діяльності в 1897-му і до 1922 р. Завод ім. Малишева називався Харківським паровозобудівним заводом. І був відомим він як у ці десятиліття, так і в багато наступних, саме завдяки основній профільній продукції – тобто паровозам. Історії заводу присвячено чимало досліджень, але в багатьох з них зустрічаються суперечливі дані про те, яка саме модель паровоза була випущена першою.

Наприклад, у хронологічному покажчику книги «ХПЗ – Завод імені Малишева, 1895 – 1995», виданої на замовлення заводу, вказується, що першим паровозом, випущеним 1897-го, став паровоз серії Но.

13450948_1701532570064080_4833150267881565673_n
Кур’єрський паровоз серії “Но”, що випускався на ХПЗ в 1911-1912 рр. (23 шт.)

Це був пасажирський швидкісний паровоз, який називався кур’єрським та призначався для експлуатації на швидкостях понад 80 км/год. Однак у переліку паровозів в іншій частині книги присутні лише 4 серії, що випускалися до революції 1917 р.: «О», «Щ», «Е» та «С». Серії “Но” серед них немає. Також вказується текст телеграми, відправленої 5 грудня 1897 р. до Міністерства шляхів сполучення:

Перший паровоз сьогодні провіз товарний поїзд до станції Рогань Південно-Східна. Благополучно повернувся».

Було б дещо нелогічно відправляти пасажирський паровоз «Но» із товарними вагонами. Крім того, серед ілюстрацій книги можна побачити макет «первістка», але це інша машина – невеликий маневровий танк-паровоз (він перевозив вугілля та воду «на борту», ​​а не в причепі-тендері), до того ж ніяк не підписаний.

13247830_1701532316730772_6089518985556810361_o

Судячи з конструктивних особливостей, це паровоз серії «Ь», а конкретніше модель проекту №2345 колісної формули 0-3-0, яка була розроблена на самому заводі в 1897 р.

13411761_1701532340064103_935523455878612876_o
Маневровий паровоз проєкту №2345, розробка ХПЗ 1897 р. З 1901 по 1916 р. було випущено 62 таких паровози

У книзі Віталія Ракова «Локомотиви вітчизняної залізниці. 1845-1955», згадується аж 17 серій паровозів, що випускалися на ХПЗ. Паровози серії «Н», згідно з її даними, все ж таки в Харкові випускалися, але тільки в 1911-1912 рр. і це була модифікація «Ну», а не «Но»… Тобто першим паровозом ХПЗ вони бути не могли. А ось харківські «малюки» проєкту №2345 стали наймасовішими маневровими паровозами на підприємствах та заводах усієї імперії до 1918 р. – їх було випущено 62 шт. Танк-паровози були легкими та компактними – це дозволяло їм успішно вписуватися в криві малого радіуса, а саме такими шляхами, з різкими поворотами між виробничими корпусами, зазвичай обплутані заводи. Експлуатувалися харківські «трихосники» і на заводах «Руссо-Балта», і на Далекому Сході, Кубані, Криму, заводах Донецько-Юр’ївського металургійного товариства та багатьох інших… Проте це був не єдиний тип маневрових харківських паровозів – існували ще менші побратими. Наприклад, маневрові двовісні паровози у серії «Ь». Вони були конструктивно схожі з проєктом №2345 і випущено їх було 15 шт.

13419148_1701532536730750_190365949971524418_n
Двохосний паровоз ХПЗ серії “Ь” з “хлібними” вагонами на трамвайних коліях блокадного Ленінграда, 1942 р.
ХПЗ випустив із 1901 по 1903 р. 15 таких паровозів

Але найбільш дивний харківський паровоз – це машина типу «Рак».

13466231_1701532256730778_4354138918112165631_n
Паровоз “Рак”

Його котел був розташований вертикально, довжина паровоза становила всього 4.2 м і взагалі він нагадував не паровоз, а скоріше дивовижний обрізок вагона з трубою.

13419058_1701532210064116_5632744022195324606_n
Макет паровоза “Рак”, який з 1900 р. випускався Харківським та Невським паровозобудівними заводами.

Точних даних за роками та обсягом випуску цієї машини немає, але, очевидно, він був невеликим – аж надто мало інформації доступне цим паровозом. На фото можна побачити, що дані “Раки” експлуатувалися не лише на заводських територіях, а й на під’їзних коліях.

13445640_1701532283397442_7194884168254082147_n
Паровоз “Рак” тягне 5 вагонів, один із них з лісом

Однак у книзі В. Ракова є відомості, які ставлять під сумнів і версію з моделлю №2345 як первістком ХПЗ. За цими даними, випускати ці маневрові танк-паровози почали лише 1901-го р., тоді як «залізобетонно» підтверджується 1897-го випуск лише іншого паровоза – товарного, серії «Од».

13260079_1701532603397410_7133651032249604629_n
Товарний паровоз “Од” зр. 1897 р. Всього ХПЗ випустив 733 паровози серії Од

Їх за грудень 1897-го було випущено аж 20 штук, а надалі завод дотримувався середнього темпу випуску 10 паровозів на місяць. Але про легендарні паровози серії «О», наймасовіші в історії заводу (1403 шт.), ми ще обов’язково розповімо… А загадка моделі «первістка» ХПЗ, що вирушив на Рогань 5 грудня 1897 р., так і залишається…

Джерела:

  • 1. ХПЗ — завод імені Малишева 1895—1995 рр. Коротка історія розвитку. Харків. «Прапор». 1995 г.
  • 2. В. А. Раков. Паровози серії О // Локомотиви вітчизняних залізниць 1845—1955. — 1995. — С. 140—153.