Один із маловідомих транспортних артефактів 1930-х років у Харкові – це гаражі з метровагонів на Основі.
Вагони типу “Б” випускалися у 1937-39 pp. для Московського метро. По суті, вони були незначною модернізацією вагонів типу “А”, первістків радянських метрополітенів.
Усього було збудовано 162 штуки, у 1950-х вони пройшли модернізацію і стали називатися “Бм”. Цікаво, що в нижній частині метровагонів можна побачити розширення під збільшений гумовий ущільнювач – щоб ногу не защеміло надто сильно.
Її називали “гумкою Кагановича”, яку, за легендою, встановили після того, як нарком шляхів сполучення поставив черевик, перевіряючи, як сильно затисне ногу. Але це швидше легенда, оскільки таке саме рішення було на Нью-Йоркських метрагонах R1 (1930). Списали вагони типу Б 1976-го, їх розвезли по СРСР уже під господарські потреби співробітників залізниць. Сусіди вагонів метро на Основі – гаражі з пасажирських залізничних вагонів, на яких також ще можна побачити символіку радянських часів.
Кількість метровагонів тут, як пишуть люди, тане з кожним роком, це можна переконатися, подивившись на супутникові знімки двадцятирічної давності в Google Earth на ПК. Поспішайте бачити! Основна маса вагонів знаходиться за 500 метрів на північ від будинку за адресою Мерефянське шосе, 34.