Про три доленосні дари Харкова великому художнику Олександру Кисельову

21.09.2016 /

Не шукайте у Харкові пам’ятні знаки цьому художнику, їх не існує. Марно намагатися знайти й зображення цієї картини на будь-яких сувенірах, пов’язаних із нашим містом – немає її ніде, можете не сумніватися.

А разом з тим у житті та долі Олександра Олександровича Кисельова, професора Петербурзької Академії мистецтв та видатного пейзажиста, саме Харків відіграв найважливішу та вирішальну роль.

ris-1-2-400x528

1865 року він, тоді ще молодий випускник Петербурзької Академії, разом зі своїм товаришем по університету приїжджає до Харкова.

ris-2-1

Мета художників гранично проста – познайомитися з природою України, щоб отримати натхнення для створення нових картин. На той час околиці Харкова буквально потопали в зелені, тож молодики зняли кімнату в одному з будинків на краю міста.

ris-3-1

Тут же Олександр зустрічає і своє головне кохання. Дочка харківського професора Протопопова відповідає молодому художнику взаємністю та стає його дружиною.
Надалі вона стане матір’ю сімох його дітей. Це перший дар Харкова.

Адже в житті кожного чоловіка дуже важливо зустріти саме ту саму, єдину жінку.

Однак художнику-початківцю живописом сім’ю було не прогодувати. Чим тільки не займався Олександр у Харкові! Освоював іконопис, писав статті до місцевих журналів, давав приватні уроки малювання. Згодом йому вдалося вступити на службу до Земельного банку.

Ця робота приносила стабільний дохід, але на жаль, дозволяла лише у вільний час займатися живописом. А товариші по службі, заставляючи Олександра за мольбертом, поблажливо посміювалися над його захопленням.

У 1875 році жодних змін, крім кар’єрного зростання, не передбачалося в стабільному житті простого банківського харківського службовця, який на той час мав трьох дітей.

Якось, прийшовши зі служби додому, Олександр Кисельов знаходить на своєму столі записку, в якій відомий художник М’ясоїдів сповіщає про приїзд до Харкова пересувної виставки та просить заїхати до нього. Після довгих та непростих роздумів Олександр Олександрович погоджується.

ris-4-1-400x545

Відвідавши Григорія Григоровича М’ясоїдова та виставку передвижників, Кисельов вирішує повернутися у мистецтво та присвятити живопису своє подальше життя. Не зустрічаючи жодної підтримки серед своїх рідних та близьких, він робить відчайдушний крок – відсилає на суд журі Товариства передвижників одну зі своїх картин. Це був краєвид, у якому можна було знайти все: і гори, і ліси, і будинки, і воду, і сонце, і світло.

Надіслана у 1875 році Олександром картина була не просто схвалена Товариством, а й прийнята до участі у пересувних виставках. Називалася вона «Вид в околицях Харкова».

ris-5-1
Вид в околицях Харкова, 1875

Саме ця картина, в якій геніальний художник оспівав красу природи нашої землі, відіграла у подальшому житті вирішальну роль.

Адже вже 7 березня 1876 року тоді ще харківський художник Олександр був одноголосно обраний членом Товариства, і з того часу став постійним учасником щорічних виставок передвижників. А 1877 року він, залишивши службу в харківському Земельному банку, переселився з родиною до Москви.

У 1890 Олександр Олександрович був відзначений званням академіка. У 1893 р. став дійсним членом Академії мистецтв. У 1897-му, після виходу з Академії професора А. І. Куїнджі, Кисельов був обраний і затверджений у званні професора-керівника пейзажної майстерні та залишався на цій посаді до останніх днів свого життя.

ris-6-1-400x545

Відомий, усіма визнаний художник Олександр Олександрович зустрів свою смерть під час роботи 20 січня 1911 року. Хто знає, склалося б його життя так, якби не було створено картину «Вид в околицях Харкова»? Це і є другий дар нашого міста талановитому художнику.

Кажуть, що мільйони геніальних музикантів та вчених померли у невідомості лише тому, що їхня рука все життя тримала плуг і ніколи не торкнулася інструменту чи пера.

У нашому житті вкрай важливо не просто знайти своє справжнє покликання і служіння, але й ще пронести його через усі тягарі та поневіряння. Не зректися свого дару, якими б легкими та вигідними не здавалися інші шляхи. На мій погляд, саме в цьому й полягав третій та найважливіший дар Харкова Олександру Кисельову.

Ніхто не скаже нам про це краще, ніж він сам у листі до редактора журналу «Мальовничий Огляд», розміщеного в №4 за 1885 рік.

Сторінка із життя художника.

(Лист до редактора «Мальовничого Огляду»).

Ви, я думаю, давно вже перестали чекати на обіцяну мною розповідь про те, як я дезертував майже на 10 років з галузі мистецтва в середу банківських операцій, і як перша пересувна виставка картин витягла мене з цього чужого мені світу і знову присвятила мене до того, що було з юних літ моїм покликанням. А я зволікав писати з таких міркувань. Мені завжди здавалося, що це, особисто для мене, дуже велика подія мого життя, яку можна назвати в біографічних рамках справжньою «епохою Відродження», навряд чи може когось цікавити настільки, щоб про неї варто було поширюватися. З іншого боку, якщо бачити в цьому факті мого життя приклад цілющого впливу, який чинить пересувна виставка на нашу провінцію, то й тут ще доброчинність його для багатьох може здатися дуже сумнівною…

Для багатьох залишиться невирішеним питання — коли я зробив помилку: вступаючи на службу до банку чи залишаючи службу у банку для мистецтва?

Хай там як, помилка це чи ні, але я відчуваю себе набагато щасливішим з палітрою, ніж з канцелярським пером у руках, і це задоволення моєю справжньою кар’єрою, що зростає з кожним роком, викликає в мені таке глибоке почуття вдячності до пересувної виставки, що мені все-таки хочеться розповісти вам, хоча в небагатьох словах, історію цього перевороту в моєму житті. Не можу забути одного моменту, вихідної точки мого оновлення. Вона так і світиться у моїй пам’яті.

Я прийшов того дня ввечері зі служби та знайшов на своєму столі записку художника М-ва. Він сповіщав мене про приїзд 1-ї пересувної виставки та просив заїхати до нього другого дня… Це було в провінції, в X., де я жив уже 8 років, і де виставка картин була майже небувалою подією. З М-вим я ще не був знайомий особисто. Записка його мене здивувала. Навіщо мене звуть? Невже як художника? Отже, мене ще пам’ятають? Ні, це щось не те! Який я тепер художник?

Адже був і мій час: я йшов колись цією щасливою… ні, цією нещасливою дорогою.
Я ж і сюди приїхав років 8 тому тільки за тим, щоб, як пейзажисту, познайомитися з природою Малоросії.

ris-7

Що мене тут утримало тоді? Адже в Петербурзі мене помічали та пророкували мені дещо в майбутньому. Конференц-секретар академії Ф. Ф. Львів та на постійній виставці Д. В. Григорович, хоч трохи звисока, але все-таки доглядали за мною. Та й тут я спочатку сподобався: пробували мене приголубити місцеві меценати; п’ять, шість картинок мені навіть удалося продати. Пам’ятаю, якраз я сховався за пологу ліжка і вислав прислугу сказати, що мене вдома немає, коли за мною прислали карету від князя Г., везти мене до нього на обід, де я обіцяв бути та де збиралися познайомити з місцевою аристократією.

Все це давно минуло…

ris-8-1

А потім що? Який важкий, важкий час! Уроки малювання, брак коштів… потім проблиски щастя іншого; потім одруження, хвора дитина і… гола потреба! Ах, як важко було з неї вибратися! Чого я не перепробував! Пам’ятаю спроби й в літературі, і в іконописі, і в еротичному живописі навіть в адвокатурі. Куди ж подівся мій пейзажист? Чому мій талант не врятував мене з біди? Адже я не лінувався та у вільний час таки пописував пейзажики. Але зате я пам’ятаю, як дуже безглузді люди та великі мої приятелі, застаючи мене за мольбертом, співчутливо сміялися з моєї пристрасті. Так, це була пристрасть, а не спекуляція, бо ніхто вже не купував моїх творів; а тим часом доводилося їх нав’язувати, розплачуватись ними та навіть розігрувати їх у лотерею. Моторошно згадати це мучеництво потреби. Зрозуміло, чому люди так соромляться її! І я позитивно радію тому, що не спеціалізувався в мистецтві змолоду та ось зате, хоч повільно і з великими труднощами, а все-таки вибрався нарешті на дорогу. Тепер служу в банку ось уже три роки, всі мною задоволені, маю все необхідне, сім’я в достатку, і я щасливий… Правда, що служба ця не дуже приваблива, і не дуже мені, по нутру. Та мало що!

Жертви в житті необхідні, і я радий, що переміг у собі цю згубну пристрасть до мистецтва і безповоротно. Тепер ніколи не піддамся їй, ніколи! І навіщо мені їхати до М-ва? Чого я там не бачив? Та я ж не можу і відриватися від службових занять.

Але я відчував водночас, що брешу. Наступний день був святковий, і я з нетерпінням чекав на нього, щоб полетіти на запрошення. Банківські папери купою лежали тут же на столі, і ви не можете собі уявити, якими вони здавались мізерними перед цією дорогоцінною записочкою! Нетерпляче крокуючи по кімнаті, я став мимоволі знімати зі стін свої картини та, стираючи з них пилюку, уважно розглядати їх при лампі. Точно хтось шепнув мені, що це треба буде показати йому, художнику.

ris-9-1

Мене навіть пробирала лихоманка, як перед іспитом. А що, як і він співчутливо посміхнеться? Ні, краще я сховаю все це якомога далі, щоб він і не бачив. А з іншого боку, навіщо? Хіба я не покінчив із живописом раз і назавжди? Хіба мені не байдуже, що б він не сказав? Навпаки: нехай краще побачить, ніж бавляться на дозвіллі банківські чиновники, і нехай остаточно відвадить мене від моїх безглуздих утопій. Ех, бачу, відчуваю, що вони ще не зовсім викоренилися… Що, коли я знову…? Як це буде безглуздо і нерозсудливо! Чого мені ще потрібно? Словом, я боровся, резонував і сердився, а закінчив все-таки тим, що рано-вранці був уже в повному розпорядженні М-ва, радісно виконував усі його доручення з влаштування виставки, а з дня її відкриття вже нічим більше не жив, як тільки нею. Невиразна свідомість моєї відсталості в мистецтві, що турбувала мене раніше, стало тепер ясно, як день, побачивши прекрасні роботи моїх колишніх товаришів. Свідомість ця давила мене, а неможливість знову взятися до роботи, за умов служби, робила мене справжнім мучеником. Залишалося одне з двох: або останнім зусиллям волі остаточно задушити в собі пристрасть до активного мистецтва, або — кинути службу, а з нею й матеріальний достаток, і знову шукати щастя там, де я найкращі роки шукав його довго і марно. Ви знаєте, що я вибрав останнє. При великій родині, звичайно, це був відчайдушний крок, і я довкола себе не знаходив співчуття до такого рішення. Банк, в якому я служив, був установою новою, яка обіцяла величезні бариші в майбутньому, судячи з початку, внаслідок чого платня службовцям і відсоткова винагорода з прибутків зростала з кожним роком. Як секретар, за добрих стосунків до правління і при старанній роботі, я міг сміливо розраховувати, що в найближчому майбутньому я матиму порядне забезпечення. Зрозуміло, що коли я в банку висловив намір залишити службу, на мене почали дивитись, як на божевільного. Близькі, друзі, які знали мою слабкість, сердилися не на жарт і пророкували мені безперечну загибель. Я глибоко усвідомлював їхню правоту, і нічого не міг сказати на своє виправдання. Чи хтось розумів, що в мені відбувалося. Однак я наважився відкласти мою відставку ще на рік. Не довіряючи самому собі, я сподівався, що за цей час або розум візьме своє, або моя любов до мистецтва виявиться доречнішою, якщо я весь вільний час буду присвячувати заняттю мистецтвом і зроблю щось надзвичайне. Так, надзвичайне! Дивлячись на пейзажі Шишкіна, Саврасова, Клодта та інших, я просто горів бажанням відтворювати природу. Мені здавалося, що я чудово розумію їхнє ставлення до природи, що немає нічого простішого, яснішого і прекраснішого за це завдання, і що ось варто тільки добре попрацювати, і я теж робитиму, що і вони.

Чи треба говорити вам, що цей рік був одним із найболючіших років мого життя? Я продовжував служити, але бридке ставлення до служби, що супроводжувалося повним охолодженням до мене моїх патронів, а потім сильний нервовий розлад показали мені, що я вже не можу бути тут хорошим працівником. З іншого боку, у вільні дні та години, я відчував муки породіллі, сидячи перед величезним полотном, на якому поступово з’являлися потворні частини мого дітища. Звичайно, серед цих мук бували й щасливі хвилини! Але я був зовсім самотній і ні з ким не міг поділитись цими хвилинами: всі дивилися на мене похмуро і косо. Однак ця праця вирішила мою долю. Дитя виявилося не настільки потворним, щоб не жити, і було прийнято на виставку. Щоправда, картина вийшла кумедна. Це був пейзаж, у якому можна було знайти все: і гори, і ліси, і будинки, і воду, і сонце, і вогняне світло. За вірним зауваженням одного з поважних наших пейзажистів, у ньому разом поєднувалися всі пори року і всі години дня. Видно було ясно, що автор цієї картини просто зірвався з ланцюга і вилив у ньому все, що нагромадилося в ньому за роки бездіяльності. Але товариші поставилися до мене тепло, підбадьорювали мене і тільки радили більше писати з натури.

Скінчилося тим, що я покинув службу, поїхав до Криму на етюди, а потім переселився до столиці.

ris-10

Як не жадібно взявся я за нові роботи, старанно вивчаючи в природі закони малюнка і фарб, проте цілі роки чиновницького життя, в період мого відступництва, дають про себе знати й досі. Часто при роботі, коли я зустрічаю непереборні труднощі та мною опановує розпач, я кидаю кисті та згадую все моє минуле. Якою глибокою прірвою у моїй художній кар’єрі зяє цей банківський період мого життя! Але згадка про 1-у пересувну виставку і моє повернення в середу художників заспокоює мене і надає нову енергію. Самий же надійний запас сил я почерпаю у свідомості, що хоч як би повернулося моє щастя, у мене ніколи не виникне не тільки жалю про покинуту службу, а й найменшого бажання вийти з тієї колії, на яку я потрапив…

Довгий час картина «Вид в околицях Харкова» знаходилася в Донецькому художньому музеї. Нинішня доля її зовсім не відома. Однак, щоб з нею не трапилося, для мене це чудове полотно було, є і буде однією з реліквій та символів нашого міста. Адже таких воістину містично-доленосних картин в історії були одиниці. Про них необхідно пам’ятати, а історія про те, як Харків кардинально змінив життя, варта того, щоб її розповідати…

ris-11