На першій сторінці березневого номера 1900 одного всеросійського журналу розміщено зображення гральних карт за підписом “Нові російські карти”.
Мабуть, це єдиний подібний випадок у періодиці Російської Імперії. Дуже цікавим є опис карт, розміщений у самому журналі.
Карткова фабрика Імператорського Виховного Дому щойно випустила поки що в обмеженій кількості нові карти, які можна назвати національними. На картах зображені художньо виконані портрети представників чотирьох національностей, що входять до складу Російської Імперії. Для трефової масті обрано малоросійську національність (опис під фото). Для пік вибрано киргизьку чи башкирську національність (опис під фото). Для бубнів обрано польську національність (опис під фото). Для чирви вибрано великоруське плем’я (опис під фото).
Інші карти нового зразка такі ж, як і раніше. До особливостей нових карт належить і така.
Нагорі кожної карти в лівому куті надруковано літери та цифри. На так званих картинках надруковані літери К – “король”, Д – “дама”, В – “валет” та Т – “туз”. На інших картах зображені цьому місці цифри 10, 9, 8 тощо (десятка, дев’ятка, вісімка тощо.). На зворотному боці карт зображені ластівки, що летять, на блакитному і рожевому фонах. Інших фонів поки що немає. Виконані малюнки на картинах з оригіналу художника М. М. Каразіна. До складу цих малюнків входять 24 фарби (14 на лицьове зображення та 10 на зворотний бік). Краї у всіх картах закруглені для більшої міцності.
Виникає питання: так у чому все-таки особливість і унікальність цієї колоди гральних карт?
Відповідь гранично проста:
- Карткова фабрика Імператорського Виховного Дому з 1819 року здійснювала монопольний випуск гральних карток у Російській Імперії. Щодня виготовлялося до 20 тисяч колод, а на рік – на суму понад 3 мільйони рублів. У 1901 році було виготовлено 5460 тисяч колод, у 1912 – понад 12 мільйонів;
- У масовому тиражі карток трефовий валет (український парубок) був зовсім інший. З огляду на це зображення на обкладинці газети дуже унікальне;
- Творцем цієї колоди був дворянин Харківської губернії, один із найпопулярніших художників – Микола Миколайович Каразін, не менш видатний онук засновника Харківського Університету, Василя Назаровича Каразіна;
- Це були одні з перших художніх карток, оформлених саме художником з Російської Імперії. Згодом над гральними картами працювали й інші відомі художники – І. Я. Білібін, М. О. Мікешин.
Зверніть увагу на трефового валета. Такий він в обмеженій кількості. У масовому тиражі парубок буде інший.
На тузі, крім “масті”, зображено орла і хлібний колос.
Король – старий з величезними сивими вусами, малорос, у величезній шапці, з булавою в руках, одягнений у малоросійську сорочку, з накинутою на плечі шубою.
На тузі зображено: малоросійська шапка, шабля та булава на щиті та трефова “масть”
Дама – молоденька, красива полька, в національному костюмі з лукавою усмішкою на гарненькому личку, що виглядає у кругле ручне дзеркало.
Дама – російська бояриня в розкішному одязі, з піднятою фатою.
Король – старий киргиз у національній шапці з булавою в руках.
Король – старий поляк з довгою сивою бородою.
На тузі зображені лати та шолом. По обидва боки шолома два пташині крила.
Дама – малоросіянка, одягнена у яскравий народний костюм.
Спочатку валет мав бути таким:
Валет – малоросійський парубок у національному малоросійському костюмі, у смушковій шапці, зі складеною косою на плечі.
Однак через поки не з’ясовані причини косу замінили на мушкет, таким чином, перетворивши учасника народного повстання на цілком легального реєстрового козака)
Король – літній боярин, у розкішному давньо-боярському одязі.
Валет – молодий татарин у розшитій тюбетейці. У руках у нього оригінальна таця, на якій стоїть високий вузькогорлий глечик і склянка.
Валет – молодий поляк, у національному костюмі, з трубкою, що димиться в зубах.
Валет – молодий царський окольничий у розкішному одязі з орлами на грудях та спині.
На тузі, окрім “масті”, зображена гостроверха калмицька шапка, лук і кинджал.
Даму – молода татарська красуня із зеленим папугою в руках.