У першій половині XX століття в нашому з вами улюбленому місті музичних магазинів, що торгують грамофонами, патефонами та платівками, було чимало. Через те, що конкуренція була неабиякою, харківців залучали як могли.
Власники магазину від “Центрального депо акціонерного товариства Грамофон” наголошували на тому, що їхній торговий заклад – “Перший на півдні Росії спеціальний магазин грамофонів”. Також покупцям обіцяли “завжди більший вибір свіжих, неграних платівок з охоронною маркою”.
Магазин А. Вернера у своїх рекламних оголошеннях міг вказати “Новина! мікро-грамофони новітніх систем та ноти до них”.
Торговий дім “Полякін і сини” гордо іменував свій заклад “Музичний магазин і склад грамофонів” вказуючи великими літерами покупцю на те, що “допускається розстрочка платежу на вигідних умовах”.
Однак на цьому загальному тлі обіцянок “низьких цін” і “величезного вибору” яскраво виділяється одна реклама.
Магазин гуртово-роздрібної торгівлі М.К. Торського, що на вул. Університетській, приваблював своїх покупців не лише набором стандартних слоганів, а й такою креативною рекламною поезією:
Геть ворожнеча!
Воскресінням тріумфує
Вся природа, але все століття
Тільки в ній одна ворогує
Стурбована людина.
Засіб є для людини,
Щоб ворожнечу навіки забути,
Щоб потішити пристрасті століття
І людей усіх приміряти;
І ось люди, без вилучення
Житимуть усі під місяцем
Точно люблячі брати,
Без боротьби злої фатальної.
У народу злосердечний
Гнів пройде, як весняний сон,
На землі світ буде вічний
І не чути буде стогін.
Де ж засіб цей – диво
У кого є таке?
Ну, звичайно, всім не погано
Цей засіб придбати.
Вкажу вам, якщо хочете,
(Щоб людський втішити стогін)
У крамниці Торського запитайте –
Цей засіб – грамофон.
Ось така була у нашому з вами улюбленому місті незвичайна реклама.
Джерела:
- ДАХО
- Газета “Ранок” 1912-1913 рр.
- Харківський календар 1903, 1905, 1906 рр.