Заховане колесо трактора Fordson у пам’ятнику Шевченку

06.09.2018 /

“Сховане” колесо трактора у пам’ятнику Шевченку – одна з найулюбленіших харківських легенд.

Екскурсоводи кажуть, що гостям міста потрібно знайти це колесо серед фігур пам’ятника, щоб знайти своє кохання і залишитися в Харкові назавжди.

Також трапляються твердження, що це колесо від харківського трактора. Але насправді ні — це колесо від трактора Fordson Model F, який почали виробляти 1917 року в США, пізніше виробництво було налагоджено в Ірландії та Англії.

Колесо справді важко помітити, воно заховане за фігурами жінки з книгою та шахтаря

Ідея створення трактора повторювала Ford T – він мав стати максимально простою та легкою машиною, яка б випускалася масово на конвеєрі та була досить дешевою, щоб стати першим трактором для сотень тисяч фермерів. Так, в принципі й вийшло – Fordson відрізнявся безрамною конструкцією (по суті всі вузли та агрегати кріпилися до 20-сильного двигуна та трансмісії). Усього до 1928 р. було випущено близько 850 тис. оригінальних тракторів Model F, пізніше було налагоджено виробництво покращених версій Model N та E27N, які випускалися до 1953 р.

Fordson F став наймасовішим трактором в історії.

З 1921 по 1927 рік СРСР закупив 25 тис. тракторів Fordson F і в 1927 р. вони становили 85% тракторного парку Радянського Союзу.

Ще 36 тис. за американською ліцензією було випущено в Ленінграді з 1924 по 1931 рік, вже під ім’ям «Фордзон-Путиловець». До речі, саме із цього міста був скульптор Матвій Манізер, автор пам’ятника Шевченку.

На «груповому фото» на передньому плані можна побачити моделі тракторів, які забезпечили механізацію сільського господарства СРСР у 1920-30-ті рр., всі вони були доопрацьованими копіями американських тракторів:

  • Зліва — первенець ХТЗ, СХТЗ 15/30 (McCormick-Deering 15-30);
  • По центру — Фордзон-Путиловець (Fordson Model F);
  • Справа — Універсал (Farmall Regular).

На задньому плані – перший харківський трактор, «Комунар». Він був неліцензійною копією німецького Hanomag WD-50.