Унікальна Харківська реклама 1891 року

31.07.2015 /

У 1894 році виходить книга М. Пліського “Реклама, її значення, походження та історія”.

13821_1578041199079885_5364082267524643164_n

Це був один з найперших у Росії посібників з рекламної справи, що охоплював історичний огляд і список прикладів реклами на той час, які переважно мали курйозний характер. Багато прикладів, наведених автором, воістину неповторні за своєю винахідливістю та оригінальністю. У своєму дослідженні автор пише не лише про рекламні інструменти Європи та Америки, а й наводить приклади особливостей реклами Російської імперії того періоду. Через це, не обійшов своєю пильною увагою автор цієї фундаментальної праці й наше рідне місто.

Не виключено, що нижчеописана ситуація викликала грандіозний скандал або була просто улюбленим прийомом хитрого Харківського купецтва.

Харківська купецька реклама.

У нас в особливому авантажі
Завжди бували розпродажі.
Про це тисячі реклам
Деколи свідчать нам.
І справді: комерсанти
Мають великі таланти
Щодо всіляких реклам…
Днями одна реклама нам
Неймовірна попалася:
У ній пренаївно заявлялося,
Що ось, з нагоди пожежі,
Котра у крамниці була.
Влаштувати Комерсант вирішив
Дуже дешевий збут товару…
Здавалося б, що цей товар
З тієї причини став дешевим,
Що зашкодила його пожежа.
Але ні! товаром свіжим, новим
Бажає торгувати купець;
Він заявляє під кінець,
Що продавати товар свій новий,
Що тільки отримав,
Він за ціною дуже дешевою
Через пожежу вирішив…
До чого ж тут пожежа, скажіть?
І мало всяких є подій,
Нещасних випадків інших?
Невже купці почнуть і їх
Раптом приплітати до своїх реклам,
Щоб дати можливість нашими жінками,
Як можна легше і швидше,
Спустошувати кишеню чоловіків?

Харків. 1891.