У першій половині XX століття у багатьох жителів нашого міста, як і в їхніх нащадків зараз, все таємниче, загадкове та незрозуміле викликало небувалий інтерес. Попит на цю цікавість з лишком задовольняли газети та журнали, що спеціалізуються на окультних об’єктах. Таких видань було чимало, прямо скажемо, вибрати було з чого. Ось лише деякі з них.
«Вісник магнетизму»
Щомісячний ілюстрований популярно-науковий журнал з питань тваринного магнетизму, гіпнотизму, навіювання, медіумізму, медицини та психології. Редактор видання З. С. Бісський. Київ, 1914.
«Вісник Товариства спіритуалістів м. Благовіщенська»
Тритижневий журнал із дослідження спіритуалізму. Благовіщенськ (Амурська обл.), 1910-1911 рр.
«Вісник окультних наук»
Науково-популярний ілюстрований журнал, присвячений питанням хіромантії, хірософії, хірогномії, психографології, фізіогномії, френології, гіпнотизму, спіритизму та ясновидіння. М., 1907 р., 2 рази на міс.
«Відродження хіромантії»
Науково-популярний ілюстрований журнал, присвячений питанням хіромантії. Спб., 1906, 2 рази на міс.
«Питання хіромантії та гіпнотизму»
Перший у Росії щомісячний ілюстрований журнал (за словами авторів). М., 1912-1914 рр. В останній рік видання тираж складав 20 000 екземплярів.
«Голос загального кохання»
Спіритуалістичний журнал; з № 12 1906 – соціально-містичний журнал; з 1907 р. – соціально-містичний окультний журнал; з 1909 р. – щотижневий спіритуально-окультний ілюстрований вісник, який обслуговує духовно-моральний бік людського життя та соціально-містичний напрямок його. М., 1906-1909 рр.., Тижневик. У 1910—1911 pp. журнал став називатися “Сміливі думки”, маючи ту ж спрямованість.
«З мороку до світла»
Літературно-містичний та науково-філософський журнал потаємних знань. Спб., 1914 р.
«Ізіда»
Щомісячний журнал окультних наук, видавався у 1909–1916 роках. Дане видання було офіційним друкованим органом російських мартиністів (напрямок містичного та езотеричного християнства) та масонів. Саме це періодичне видання відіграло найбільшу роль у поширенні астрологічних та окультних знань на території тодішньої Імперії. Заснований восени 1909 р. членами Мартиністської ложі Петербурга І. К. Антошевським (редактор, видавець по вересень 1911 р.), А. Мирковичем, Ч. фон Чинським. З жовтня 1911 р. і до кінця 1916 р. редактором стає А. В. Трояновський.
Про особистість самого Олександра Валер’яновича Трояновського, людину надзвичайно неординарну, досі мало що відомо. Він був талановитим перекладачем, членом гуртка «Орден Ілюмінатів», багато хто й сьогодні вважає його найбільшим астрологом того часу. Саме «Книжковий склад Трояновського» пропонував своїм покупцям максимально широкий вибір езотеричної літератури (десятки найменувань). Дізнатися про нові книжки можна було у журналі, де регулярно розміщувався каталог.
У Харкові передплатити журнал можна було за адресами:
- вул. Катеринославська, 1
- Миколаївська площа, 4
На сторінках «Ізіди» друкувалися статті та оголошення вітчизняних та закордонних окультистів, спіритуалістів. Допитливий читач міг отримати теоретичні та практичні знання з алхімії, астрології, гіпнотизму, магії, магнетизму, герметичної медицини, кабалу, спіритизму, телепатії, факіризму та ін. Зрозуміло, що докладні малюнки, креслення та фотографії також розміщувалися.
Висвітлювалося і життя у провінції. Наприклад, у травневому номері за 1910 р. у розділі «Нові гуртки» вказувалося, що особи, причетні до окультизму, вирішили заснувати гурток «Ізіди» та у Харкові. Журнал було максимально відкритим до реклами. На його сторінках можна зустріти й косметику:
та рекламу національних видань, про які зараз мало хто чув:
і навіть рекламу «Православного Благовісника», яка зовсім не вписувалася в цільову аудиторію!
У 1916 році видання «Ізіда» припинило свою діяльність у зв’язку із загибеллю пов’язаних із журналом персон. Обставини смерті (або зникнення) самого Олександра Валер’яновича Трояновського огорнуті завісою таємниці й досі…
Кінематограф у ті далекі часи був багатьом на диво. Мабуть, з цієї причини аж 2 журнали того часу, присвячені різного роду містиці, мали таку оригінальну назву.
«Кінематограф»
Сенсаційний щотижневий ілюстрований журнал. Видання нового типу. Спб, 1908
«Кінематограф»
Щотижневий ілюстрований журнал таємниці і жахів. (Додаток до журналу «Пострибунья-бабка»). Спб., 1910
Вищезгадана «Пострибунья-бабка» варто помітити, позиціювала себе як «тижневий журнал сатири та гумору». Випускаючи додаток «таємниць та жахів», видавці, мабуть, таким чином прагнули гармонії…
«Менталізм»
Щомісячний ілюстрований окультний журнал. М., 1906—1908 рр., 1911 р. У виданні розміщувалися статті як авторські, і перекладні, присвячені тлумаченню окультних наук. Вони висвітлювали питання менталізму, гіпнотизму, особистого магнетизму, лікувального магнетизму, френології, фізіогноміки, графології, хірософії тощо.
«Нові думки»
Журнал, присвячений питанням пробудження прихованих душевних сил задля досягнення здоров’я, щастя та багатства. Спб., 1907-1908 рр.
Чималою популярністю у читачів користувалася щоденна ілюстрована спіритуально-окультна газета з промовистою назвою «Звідти». Видавалося в Москві з 1907 по 1911 рр. Однак з 1909 р. «Звідти» стало проникати в наш тлінний світ не щодня, а лише 2 рази на тиждень.
«Ребус»
По праву вважається найстарішим окультним журналом на той час. Це було щотижневе видання психізму, медіумізму та спіритуалізму, що виходило у світ з 1881 по 1918 рр. Вказувалося, що журнал є незалежним органом російських спіритуалістів, що видавався в Москві. Девізом були такі слова: «Людина — найближча та найважча з ребусів».
Читачам пропонувалися загадки, шаради та ребуси, за розгадування багато хто отримував цінні призи. Розміщувалися в «Ребусі» також статті про різні містичні події у містах Імперії. Наше з вами улюблене місто також не було обділене увагою.
Виписували його регулярно в Харкові у 1886 р., за даними Д. І. Багалея, 30 осіб.
Реклама передплати журналу 1914 р. з гордістю розповідала потенційним читачем таке:
Тридцять третій-четвертий рік видання. Приймається підписка на 1914 р. на найстаріший у Росії популярно-науковий журнал з питань спіритуалізму, психізму, медіумізму та містики. Огляд та дослідження маловідомих теорій та фактів: телепатії, ясновидіння, передачі думок, роздвоєння особистості, одержимості, сомнамбулізму, тваринного магнетизму, гіпнотизму та спіритизму; дослідження в галузі стародавньої та нової містики – теософія, масонство і т. п. Спірні питання науки та життя.
У 1918 р. журнал було закрито. У середині 1930-х років, з незрозумілих причин «Ребус» почав вилучатися з бібліотек і масово знищуватися. Через це нині повний комплект практично не зустрічається на антикварному ринку.
«Російський франк-масон» (Вільний муляр)
Популярно-науковий та літературний журнал. М., 1908 р., вид. 6 разів на рік.
«Спіритуаліст»
Вісник досліджень у галузі спілкування із потойбічним світом. Щомісячний ілюстрований журнал; з № 6 1907 р. – щомісячний ілюстрований сімейний журнал; з 1912 р. – «Вісник спіритуалізму та його філософії». М., 1905-1912 рр.
Видавці журналу «Спіритуаліст» вказували, що цей щомісячний вісник досліджень у галузі спілкування із потойбічним світом є ще й сімейним. У виданні розміщувалися матеріали, присвячені викликанню духів, статті вітчизняних та закордонних авторів про паранормальні феномени та психічні дослідження, архівні матеріали спіритичних товариств та огляди спіритуалістичного життя в країні… У 2013 р. для всіх цінителів старовинної періодики за кордоном було випущено репринтне видання номерів у 8 томах за ціною чверть мільйона не гривень.
«Теософічний огляд»
Щомісячний журнал, присвячений теософії та теософічному руху в Росії та за кордоном; з № 3 1907 р. називався скромно: «Шлях до всесвітнього братства». Журнал, присвячений братству людства, теософії та вивченню етики, філософії, наук та мистецтв. Спб., 1907-1908 рр.
Ну, і насамкінець, «Циганська газета», видана Москві з 1908 р. двічі на тиждень, також вважалася окультним виданням.
На цей час деяка частина з перерахованих вище видань оцифрована та є у відкритому доступі в інтернеті.
Так що впевнений, у дослідників містичного минулого нашого міста все найцікавіше тільки починається…
КатегоріїГазети та журнали