Пограбування поїзда під Люботином на 16 млн доларів

17.06.2020 /

В онлайн-архівах старих американських газет іноді можна зустріти цікаві історії про далекий для них Харків, які в наших газетах знайти буде проблематично. Втім, не факт, що ці історії були правдою.

The Washington Herald, 11 Августа, 1907:

Одеська залізнична поліція розслідує пограбування на $600 тис. ($16 млн у 2020 р.), яке сталося у поїзді “Харків – Одеса” біля Люботина.

Мадам Добринова, багата землевласниця, виїхала з Харкова на вечірньому поїзді, збираючись далі виїхати за кордон. Вона була єдиним пасажиром у купе і поклала сумку з коштовностями та грошима перед сном під подушку. У поїзді було дуже спекотно, і вона залишила вікно відкритим. Незабаром у вікно заліз чоловік, вкритий сажею. Він протягнув руку до сумки, яку схопила злякана мадам і сказав їй: “Не чиніть опір, інакше буде гірше.” Вона відпустила сумку, а грабіжник вистрибнув із вікна.

Мабуть, грабіжник пересувався по даху, тому був покритий сажею саме з труби паровоза. Можна припустити, що він діяв “за наведенням”…

До речі, раніше цього ж літа сталося відоме пограбування в Тифлісі, коли більшовики напали на “інкасаторський” конвой скарбниці, викравши $5 млн на нинішні гроші. Це була дуже відома історія, на відміну від люботинської. Але газетники на той час у всіх країнах дуже любили роздмухувати з мухи слона, або просто вигадувати новини з повітря. Тому до них слід відноситися з величезною часткою здорового скепсису – у сумі $600,000. могли дописати не один зайвий нуль.

Кадр із фільму “Свій серед чужих, чужий серед своїх”

Як виглядали вагони тих часів? На фото нижче інтер’єри двох дореволюційних вагонів на Майданчику історичної залізничної техніки на вокзалі в Києві. Один із цих вагонів возив прем’єр-міністра Петра Столипіна і був випущений в Австро-Угорщині в 1910 р., а під час Першої світової війни возив Південно-Західним фронтом генерала О. Брусилова. Потім – членів Тимчасового уряду та радянських керівників, у 1920-х вагон був посилений броньованим поясом.

Другий вагон був випущений у Твері 1912 р. і возив керівників залізниць українськими губерніями. У 1918 р. у цьому вагоні було підписано попередній договір про об’єднання УНР та ЗУНР. Цікаво, що у цих двомісних люксових купе було “верхнє” місце, на відміну від сучасних СВ, де обидва місця нижні.

В подобных вагонах была даже ванная.