Пограбування поїзда під Люботином на 16 млн доларів

17.06.2020 /

В онлайн-архівах старих американських газет іноді можна зустріти цікаві історії про далекий для них Харків, які в наших газетах знайти буде проблематично. Втім, не факт, що ці історії були правдою.

The Washington Herald, 11 Августа, 1907:

Одеська залізнична поліція розслідує пограбування на $600 тис. ($16 млн у 2020 р.), яке сталося у поїзді “Харків – Одеса” біля Люботина.

Мадам Добринова, багата землевласниця, виїхала з Харкова на вечірньому поїзді, збираючись далі виїхати за кордон. Вона була єдиним пасажиром у купе і поклала сумку з коштовностями та грошима перед сном під подушку. У поїзді було дуже спекотно, і вона залишила вікно відкритим. Незабаром у вікно заліз чоловік, вкритий сажею. Він протягнув руку до сумки, яку схопила злякана мадам і сказав їй: “Не чиніть опір, інакше буде гірше.” Вона відпустила сумку, а грабіжник вистрибнув із вікна.

Мабуть, грабіжник пересувався по даху, тому був покритий сажею саме з труби паровоза. Можна припустити, що він діяв “за наведенням”…

До речі, раніше цього ж літа сталося відоме пограбування в Тифлісі, коли більшовики напали на “інкасаторський” конвой казначейства, викравши $5 млн на нинішні гроші. Це була дуже відома історія, на відміну від люботинської. Але газетники на той час у всіх країнах дуже любили роздмухувати з мухи слона, або просто вигадувати новини з повітря. Тому до них слід відноситися з величезною часткою здорового скепсису – у сумі 600 тис. могли дописати не один зайвий нуль.

Кадр із фільму “Свій серед чужих, чужий серед своїх”

Як виглядали вагони тих часів? На фото нижче – 2 дореволюційні вагони на Майданчику історичної залізничної техніки на вокзалі в Києві. Один із цих вагонів возив прем’єр-міністра Петра Столипіна і був випущений в Австро-Угорщині в 1910 р., а під час Першої Світової возив Південно-Західним фронтом генерала А. Брусилова. Потім – членів Тимчасового уряду та радянських керівників, у 1920-х вагон був посилений броньованим поясом.

Персональна ванна в купе

Другий вагон був випущений у Твері 1912 р. і возив керівників залізниць українськими губерніями. У 1918 р. у цьому вагоні було підписано попередній договір про об’єднання УНР та ЗУНР. Цікаво, що у цих двомісних люксових купе було “верхнє” місце, на відміну від сучасних СВ, де обидва місця нижні.