Пароплав “Харків” – найдовший корабель” у світі

10.03.2021 /

У першій частині ми розповідали про перший великий пароплав “Харків”, який був збудований у США, змінював своє ім’я п’ять разів, а після військової та торгової служби став притулком для письменника Сергія Довлатова.

Якір на Лазьківському мості через річку Харків, Журавлівське водосховище

Іноді долі кораблів настільки цікаві, що заслуговують на книги. Ще один корабель з ім’ям нашого міста прославився курйозним інцидентом, який увійшов до історії торгового флоту.

Він був спущений на воду перед Першою Світовою, у травні 1914 р. на корабельні Bremer Vulkan у Вегесаку, зараз це район Бремена у Німеччині. Пароплав отримав ім’я “Anhalt” і був схожий за розмірами з “американським Харковом”, про якого ми вже пригадували (водотоннажність 6557 брт, довжина 150 м). Це був типовий корабель класу Rheinland, з 1912 по 1915 рр. їх було збудовано 12 штук на замовлення пароплавства Norddeutscher Lloyd (NDL) для торгових рейсів до Австралії.

SS Pfalz (1913), однотипний корабель з Anhalt класу Rheinland

З початком Першої Світової багато кораблів цієї серії були захоплені різними країнами Антанти та використовувалися вже проти Німеччини та Османської імперії, наприклад у битві за Дарданелли.

“Anhalt” був інтернований союзниками в Індонезії, де пробув до 1919 р., коли його передали Британії. Через три роки англійці продали його іспанцям, які перейменували корабель на “Aya Mendi”.

1925-го німецьке пароплавство NDL викупило пароплав собі назад. Але технічний прогрес не стояв дома і тихохідний довоєнний корабель почав стрімко застарівати. У результаті німці його позбулися і продали в листопаді 1932-го вже в СРСР. Пароплав отримав ім’я “Харків” та здійснював рейси з Одеси до європейських країн та Південно-Східної Азії. 1933-го з ним стався кумедний інцидент. Про нього можна дізнатися з безлічі документальних та художніх джерел, наприклад з книги М. Болгарова “Пароплав”, а також повісті Паустовського «Чорне море» (“Горох у трюмі”).

Корабель перевозив вантаж бобів, але біля Стамбула біля мису Кара-Бурну сів на мілину та отримав пробоїну. Боби почали розбухати та в результаті розірвали корпус судна на дві частини – настільки велика була сила їхнього тиску. Через невелику глибину частини корабля не потонули. Водолази Експедиції підводних робіт особливого призначення (ЕПРОН), що прибули на місце аварії, загерметизували половинки. Буксирні пароплави доставили носову частину до Севастополя, залишивши корму в Стамбулі, де її додатково зміцнили, а потім забрали і її.

Моряки тоді жартували: «Пароплав „Харків“ – найдовше судно у світі: ніс у Севастополі, — корма у Константинополі». Незабаром половинки з’єднали електрозварюванням і корабель продовжив службу.

Під час Громадянської війни в Іспанії пароплав возив запаси республіканцям. 1938-го “Харків” брав участь в операції в гирлі річки Туманна під час боїв Червоної армії з Японією біля озера Хасан. Багато членів екіпажу було нагороджено, у т.ч. капітан Віталій Цільке. Пізніше Цільке став капітаном танкера “Донбас”, який був потоплений німецьким есмінцем Z27 у Шпіцбергену у листопаді 1942-го. Цільке потрапив у полон, утік і після допитів у СМЕРШі зустрів кінець війни у ​​званні рядового…

Віталій Цільке, капітан пароплава “Харків”

А що ж “Харків”? У липні 1941-го під час завантаження зерна в Миколаєві в нього потрапили кілька авіабомб і корабель був затоплений. Після захоплення міста німці підняли корабель та змогли його відновити. Корабель знову став німецьким (вже втретє!), йому надали ім’я «Boy Federsen».

10 серпня 1943 року колишній “Харків” був торпедований радянськими літаками. Близько доби пошкоджений корабель перебував на плаву, за цей час німці перевантажили більшу частину його вантажу на інші судна, а наступного дня корабель пішов на дно, вже вдруге і востаннє. У квітні 2017 р. неподалік Євпаторії на глибині 90 м корабель був знайдений російськими водолазами.

Корабель добре зберігся, а на одному зі знімків з дна видно німецьку вантажівку Mercedes, яка скотилася з палуби. Спочатку експедиція сподівалася знайти на кораблі золото, яке німці вивозили з Криму, і яке, очевидно, було перевантажено на інші судна, доки корабель залишався на плаву. Втім, можливо, десь в глибині корабля досі ховаються інші секрети.

===

Джерела: