Найвеличніший художник зими

01.11.2015 /

У будь-якого пейзажиста, безумовно, є найулюбленіша пора року.

12186834_1634564640094207_6413112484010193115_o
“Сніг випав”, 1897 р.

Це час, коли дихається легко і мальовничі образи, подібно до поезії, складаються швидко злагоджено і в риму.

12186374_1634564480094223_8634369798099474705_o

І тоді починає здаватися, що пензлем керує не рука генія, а щось потойбічне, якась чарівна сила, завдяки якій оживають образи природи, робить їх реальними та живими.

12184105_1634564670094204_5830918360357935202_o

А кого з художників минулого ми можемо назвати художником зими чи осені?

1898080_1634564370094234_7443993484687241334_n

Наш з вами сьогоднішній герой досяг настільки разючих результатів у техніці, що його пейзажі стали натуральними до обману очей.

12045595_1634564413427563_4984443409910743316_o

Говорили, що “найсправжніший і надзвичайно відчутний сніг” був тільки у нього.

12193839_1634564356760902_3203107197194198820_n

Адже хіба можна мальовничими засобами так створити кірку затверділого снігу, що ще не розтанув, його шаруватість, що тає, щоб ілюзія намальованого пейзажу перетворилася на реальність?

12188205_1634564373427567_6949979624692410137_o

Виявляється можна, і в цьому наш із вами земляк не знав собі рівних.

12111958_1634564353427569_2806268604123771896_n

Адже далекого 13 серпня 1867 року у місті Вовчанську Харківської губернії народився на світ Божий Михайло Маркіанович Гермашев (Бубелло).

12096200_1634564430094228_3575099575364790642_n

У 1892-1899 він здобуває освіту в Московському училищі живопису, скульптури та архітектури, бувши учнем самого І. І. Левітана.

11205053_1634564396760898_8019274954960944687_n

Також його вчителями були Олексій Саврасов, Іларіон Прянішніков, Володимир Маковський та Василь Поленов.

12185133_1634564363427568_4314592368151867274_o

Популярність молодому художнику приносять його пейзажі вже наприкінці ХІХ століття.

12186374_1634564473427557_8601872962723919150_o

Картина, написана Гермашевим 1897 року (“Сніг випав”), на виставці у Москві привернула увагу поціновувачів вітчизняного пейзажу.

12188119_1634564490094222_2520771007472239453_o

Вона не просто отримала першу премію Московського товариства любителів мистецтв, а й сам великий збирач живопису Павло Михайлович Третьяков звернув на неї увагу.

12185264_1634564503427554_8327395602799756758_o

Він упросив живописця продати це полотно, і після придбання виставив картину у своїй галереї.

12184126_1634564510094220_593823994844658185_o

Цей успіх надихнув художника створення інших чудових полотен. Одне за одним з’явилися: «Незамерзла річка» (1898), «Вечір» (1901), «У березні» (1905), «Теплий день» (1908), «У глушині» (1911), «Навесні» (1912) – це лише короткий їх перелік.

12195927_1634564496760888_4128023715241504842_n

Михайло Гермашев був неодмінним учасником виставок Московського товариства художників, він обертався у найвизнаніших творчих колах Москви та Санкт-Петербурга.

12063458_1634564573427547_7657477009080845163_n

Престижний петербурзький журнал «Мистецтво та художня промисловість» у 1902 році помістив доброзичливий відгук на твори Гермашева, показані в Москві на Сьомій виставці акварелей, пастелей та малюнків (листопад 1901).

12194673_1634564626760875_187470906535408157_o

У тому відгуку читаємо:

Дуже добрий «Дощовий день» Гермашева.

На картині куточок міста дощ пройшов, але відчувається ще вогкість повітря, по небу пливуть підозрілі хмари, і очікується, що дощ піде знову і знову.

Пейзаж видається витонченою, виробленою технікою, що взагалі властиво пану Гермашеву, як художнику з певним, сформованим виглядом.

12182623_1634564703427534_4993197831905261588_o

У 1920-х роках Михайло Маркіанович назавжди залишає Росію та оселяється в Парижі.

12189070_1634564600094211_5674101593537753207_n

Але успіх Гермашева у Парижі був скоріше міфом, ніж реальністю. За договором з французьким комерсантом Леоном Жераром митець був зобов’язаний постачати у його картинну лавку щомісяця по дві картини, причому на задану тему.

12187694_1634564686760869_3830638451168359926_n

На продажі картин багатів його замовник, продаючи їх за три-чотири ціни, тоді як художник дедалі більше перетворювався на ремісника, який працює не для душі, а заради заробітку.

905974_1634564720094199_2654599155207330487_o

Убогої платні Михайлу Маркіановичу ледве вистачало, щоб придбати так необхідні йому полотно та фарби.

11223961_1634564463427558_1182894372567634101_o

Натомість його картини спливали до Англії, Аргентини та Австралії. «Панщина» тривала.

905919_1634564523427552_2669283300471785888_o

Лише раз, у 1927 році, Гермашев виставив свої найкращі полотна у салоні Національного товариства образотворчих мистецтв.

12195956_1634564596760878_6214807651602996924_n

Старість, бідність і невідомість на чужині остаточно супроводжували обдарованого харківського живописця.

12194549_1634564656760872_7058417675219151570_o

Михайло Маркіанович Гермашев помер у Франції 1930 року.

12188214_1634564660094205_8794648126079457386_o

Його дуже простий і невигадливий живопис, наповнений відтінками легкого смутку і щемливої ​​туги, як би сам створений для душі, для самотньої насолоди, але не для галасливого і нетямовитого натовпу.

12185463_1634564710094200_5249807889840543683_o

P.S. Також крім чарівних пейзажів осені та зими Михайло Маркіанович є автором серії чудових художніх листівок. І якщо нашій давній мрії про створення в Харкові музею листівки судилося здійснитися, сподіваємося, що вони займуть там належне місце серед експонатів.