Інтерв’ю великого онука

09.04.2016 /

Був час, коли ім’я дворянина Харківської губернії, творця перших художніх листівок, онука Василя Назаровича Каразіна – Миколи Каразіна, було відомо багатьом як у Російській Імперії, і у Європі.

12936551_1679604508923553_406211048825121823_n

Однак зараз про колись найвідомішого художника та письменника пам’ятають мало хто. Фундація “Харків, що манить” часто розміщувала матеріали та проводила лекції, присвячені великому онукові не менш великого діда.

12968120_1679604522256885_54156746487918893_o

Однак, одна річ дивитися на полотна, створені рукою генія, а зовсім інша – його почути. Тому сьогодні пропонуємо до вашої уваги інтерв’ю, взяте у Миколи Миколайовича Каразіна журналістом М. Брешко-Брешковським і опубліковане в №41 журналу “Вогник” за 1903 рік.

Можливо, завдяки цьому для деяких чудовий Микола Миколайович стане трохи жвавішим і ближчим…

12938311_1679604545590216_1602251483982239903_n

У М.М. Каразіна

Ім’я Миколи Миколайовича Каразіна користується величезною популярністю. Каразіна знають у Росії, мабуть, не менше, ніж Немировича-Данченка. Багато хто, в тому числі й ми, зачитувалися цікавими романами Каразіна, на кшталт “Двоногого вовка” і “Погоні за наживою”. Кому тільки не знайомі незліченні малюнки, зроблені оригінальною “каразінською” манерою, де художник-пластик суперничає по багатству фантазії з художником-белетристом?

– Запізнилися!

Лаконічно зустрів мене симпатичний М.М. Каразін, піднімаючи очі від картону, на якому його тонкий сміливий пензлик встиг намалювати за ранок цілу картинку з життя нашої далекої-далекої Півночі.

– Щойно відіслав до Москви на акварельну виставку близько двадцяти речей. Прийди ви часом раніше – подивилися б!
Залишалося пошкодувати, що я зробив цілком щиро.
– Можу, втім, показати вам дещо. І з цими словами Микола Миколайович розгорнув об’ємну теку.
– Ось кілька ілюстрацій до Тургенєвських “Записок мисливця”.

Багато чисто-російської сором’язливої краси було в цих маленьких штучках, де проходила повз вас вся галерея типів. І вусатий дикун — Чертопханов, і статечний, впевнений у собі, Хор, і бездомний бродяга Єрмолай зі своєю безсмертною Валеткою, і купка білоголових дітлахів навколо багаття на Біжому лузі…

Ряд цих мирних чорноземних настроїв змінився раптом стрімкими, що виглядають у небеса скелями, стежками яких повільно пробираються відважні вершники…

– А це, – пояснив Каразін, – низка ілюстрацій до моєї розповіді “Джигіти” обіцяної для журналу “Природа і люди”.

12976999_1679604558923548_781616458763038666_o

Поки митець закінчував свій новий малюнок, я уважно оглянув стіни його кабінету-майстерні, зверху до низу обвішані картинами та етюдами. Багато першокласних імен. Чарівна “Натурниця” Бонна і поруч портрети предків Каразіна кисті Лампі-батька. Калям, Айвазовський, Зічі, Мещерський, Петро Соколов, Лагоріо, Томашевський-Бонча…

– Та у вас цілий музей, Миколо Миколайовичу!
– Багато гарних речей, – погодився поважний художник-письменник, не відриваючись від картону, яким швидко бігав його чарівний пензлик. – Але коли я матиму вільний час, я покажу вам свої теки. Там тисячі оригінальних малюнків найкращих наших малювальників.

Я поставив Каразіну питання, яке давно мене цікавило: до чого він більше тяжіє у своїй творчості – до літератури чи живопису?

12932927_1679604512256886_8996727168992155715_n

– В абсолютно однаковій мірі люблю як те, так і інше. Ні найменшої різниці, ні найменшої переваги. Іноді мною опановує “белетристична гарячка”, і я пишу як кажуть запоєм, – роман чи повість, поки не закінчу. У цей час я забуваю про існування олівця чи пензля. Або навпаки – малюю цілими днями, вечорами й, хоч озолотить мене якийсь видавець, – не напишу в цей час жодного белетристичного рядка…

Каразін замислився…

– Багато довелося попрацювати. Виступив я на арену, як художник і як письменник одночасно, в один і той же день, в ту саму хвилину. Надрукував оповідання зі своїми ж ілюстраціями. Давно це було – тридцять три роки тому! З того часу я встиг намалювати понад десять тисяч композицій і написати понад двадцять таких книг…
Микола Миколайович взяв зі столу і простягнув мені витончений томик свого роману “З півночі на південь”.
– Нарешті я приступив до повних зборів своїх творів. Час!
– Отже, за два роки ваш тридцятип’ятирічний ювілей?
– Якщо хочете – так, але я схильний швидше визнавати ювілей сорокарічний.
– У вас так багато щирих друзів; вони будуть дуже раді відсвяткувати з вами річницю.

Талановитий художник відповів, посміхаючись:

– Слава Богу, мене люблять: але, знаєте, кому найбільше припаде мій ювілей до душі?
– Кому?
– Моєму видавцеві … Адже книги ювілярів йдуть мало не в десять разів більше звичайного збуту.
– Це вірно. Але вам, Миколо Миколайовичу, здається, грішно скаржитися! Ваші романи витримували кілька видань.

Каразін скромно промовчав.

12928221_1679604568923547_6098623547792478045_n

Заговорили про туркестанські враження Миколи Миколайовича.

– Тепер, крізь призму тридцяти років, багато моїх пригод здаються майже легендарними. Чого тільки я не переніс? Траплялося помирати від голоду і спраги в безводних прикаспійських степах. Траплялося зі жменькою солдатів атакувати великі загони джигітів. Не дарма мені дісталася золота зброя!.. Цікавий, щасливий час був! Молодість, надлишок сил, цілий хаос надій!.. Якось я мав надзвичайно ризикований “сеанс”. Ледве не поплатився життям. Затихла битва… Ми перемогли… Далеко по степу лежали трупи вбитих джигітів. Один з них дуже гарно і мальовничо розкидався. Так і застиг степовий молодець. Я зійшов з коня, відкрив альбом і став замальовувати джигіта. Вже закінчую… Раптом за спиною постріл. Обертаюся, – за два кроки від мене корчиться пристрелений вершник. Холодлива рука стискає кинджал… Біжить до мене з усіх ніг переляканий козак з гвинтівкою, що димилась. Що ж виявилось? У той час, коли я малював, поранений вершник прийшов до тями, підповз до мене і вже заніс кинджал, щоб встромити його добре мені в спину… Козак побачив це здалеку і влучним пострілом поклав його на місці.

Чи не так, ризикований сеанс?