Як відомо, російський імператор Микола II двічі відвідував наше улюблене з вами місто. А саме:
1) 1 травня 1904 р.;
2) 23 листопада 1914 р.;
Обидва ці рази цар приїжджав своїм імператорським потягом… До 1903 року парк імператорських поїздів складався з п’яти поїздів:
1. Імператорський поїзд Миколаївської залізниці для подорожей імператриці Марії Федорівни з вагонами на чотиривісних візках. Поїзд включав 10 вагонів;
2. «Власний Його Імператорської Величності» для далеких подорожей Росією, зданий в експлуатацію в 1897 році, на чотиривісних візках;
3. Імператорський поїзд «для закордонної колії», що увійшов до ладу в 1894 році, складався з 11 вагонів на чотиривісних візках;
4. “Приміський Імператорський поїзд” з тривісними вагонами для подорожей на околицях Санкт-Петербурга, що включав 13 вагонів;
5. Імператорський поїзд Курської залізниці «для подорожей іноземної та місцевої знаті» із 16 тривісних вагонів.
У 1907 році видання міністерства шляхів сполучення випустило чудову книгу “Імператорський поїзд закордонної та російської колії.” У цій книзі були розміщені рідкісні фотографії, завдяки яким ми з вами можемо і до цього дня заглянути до царського поїзда.
Особливо часто імператорський склад використовувався царем у роки Першої світової війни. Для маневровості та таємності пересувань царський поїзд комплектувався неповним складом. Імператорський поїзд був невеликий. Він складався в центрі з вагона Його Величності, де знаходилися спальня та кабінет царя; поряд, з одного боку – світський, а з іншого – вагон-їдальня. Далі йшли кухня з буфетом, вагон з військово-похідною канцелярією та останній вагон, де містилися залізничні інженери та начальник тієї дороги, якою слідував поїзд. Проте до нашого часу не залишилося жодного справжніх імператорських поїздів.