Харківський художній музей

Харківський художній музей розташований у двох сусідніх будинках на вул. Жон Мироносиць.

“Запорожці пишуть листа турецькому султану”. Ілля Рєпін створив дві версії картини, перша знаходиться у Петербурзі, друга, більш історично правдива, виконана у 1893 р. та знаходиться у Харкові

Вулиця була одним із рекордсменів за кількістю перейменувань ще за царських часів: Цвинтарний провулок, вул. Садово-Куликівська, пров. Старокладбищенський, вул. Садова, пров. Касперівський, Сердюківська вулиця, Мироносицький провулок.

Називалася вона також пров. Свідомості, пров. Рівності та Братства, Раднаркомівська вулиця (з 1930-х до 2015).

Основна будівля музею по вул. Жон Мироносиць, 11 було збудовано у 1912-1914 рр. за проєктом арх. О. Бекетова для пивного магната Івана Ігнатіщева, який володів пивзаводом “Росія” по вул. Великій Панасівській, 76.

Ескіз О. Бекетова. Джерело: Державна наукова архітектурно-будівельна бібліотека імені В. Г. Заболотного

У декорі будівлі збереглися барельєфи з немовлятами-путті, які вирощують хміль та збирають урожай.

У роки Перших визвольних змагань у ​​будівлі перебували різні органи влади, якийсь час – представництво Центральної ради.

У 1922-1928 рр. у будівлі розташовувався Раднарком (уряд) УРСР.

“Святослав”. Є. Лансере, 1886. Про це видатного скульптора ми робили кілька матеріалів та лекцій

Після переїзду уряда до Держпрому будинок передали проєктному інституту “Укр-Діпромез”, деякі кімнати займала Харківська консерваторія, у класах навчали обдарованих дітей.

“Чумак”, Є. Лансере, 1870

З 1932 р. у будівлі розмістилася Картинна галерея ім. Т. Шевченка.

Тарас Шевченко, “Байгуші”, 1853 г.

Під час німецької окупації галерею було перейменовано на Будинок ім. Т. Шевченка, він перебував під керівництвом Художнього інституту. 6 вересня 1942 р. тут відбулася виставка 220 репродукцій картин Шевченка.

Тарас Шевченко, “Автопортрет у шапці та кожусі”, 1860

25.03.1944 року на основі колекції Української державної картинної галереї (УДКГ), яка повернулася з евакуації, було створено Державний музей українського мистецтва.

Генріх Семирадський, «Ісаврійські пірати, що продають видобуток», 1880. Про цього видатного художника, уродженця Слобожанщини, ми згадували неодноразово.

Т.к. довоєнна будівля галереї на вул. Ярослава Мудрого, 18 згоріла разом з експонатами у серпні 1943 р., УДКГ віддали Будинок картинної галереї ім. Т. Шевченка. Будівля була пошкоджена – в неї був зруйнований дах, вибиті вікна та пробиті стіни, але його відновили в короткі терміни.

“Жертва фанатизму” – одна з найвідоміших картин українського художника-передвижника Миколи Пимоненка (1899). У картині описується реальний сюжет про напад членів іудейської громади на дівчину, яка полюбила коваля-українця і заради шлюбу з ним вирішила перейти в християнство

Музей було відкрито 23.06.1946 р. на другому поверсі будівлі. Перший поверх до початку 1950-х займав Художній інститут та училище, майстерня художнього фонду, обласне правління Спілки художників тощо.

Марія Раєвська-Іванова, “Дівчина біля хати”, 1869. Ця видатна харків’янка стара першою жінкою в Російській імперії, якій Петербурзька Академія мистецтв дала звання художника

Основу колекції музею складали вивезені в евакуацію картини та скульптури, але це була лише мізерна частина втраченої колекції (4700 експонатів із 75000).

Порфирій Мартинович, “Портрет чумака Федора Мігаля”, 1880

Проте колекція продовжувала поповнюватись після Другої Світової війни. Музей стикається з дефіцитом приміщень для експозицій, тому час від часу робить тематичні виставки на основі колекцій своїх фондів, наприклад виставки гравюр Дюрера або творів Пікассо.

А. Дюрер, “Прогулянка”, 1478

Сама ж колекція музею бере свій початок із 1805 р., від колекції Харківського університету та дарів його випускників, якими вона поповнювалась у XIX столітті (при Університеті був Музей красних мистецтв та старожитностей).

П. Пікассо, “Вакханалія”, 1959

У 1886 р. у Харкові було організовано Міський художньо-промисловий музей. Внаслідок їх об’єднання у 1920-му р. виник Центральний художньо-історичний музей державного значення. У 1930-х фонди музею поповнилися частиною колекції П. Харитоненка з садиби “Наталівка”.

В. Тропінін, “Портрет українки”

Спочатку садиба Ігнатищева мала форму у плані у вигляді літери “П”, але після передачі музею її “закільцювали” додатковою галереєю для зручності відвідування експозиції. На жаль, інтер’єри здебільшого було втрачено, зокрема, розписи художника Васильківського, який виконав в інтер’єрах зменшені копії своїх розписів із дому Полтавського земства.

Друга будівля музею знаходиться по сусідству з головним корпусом та використовується як виставкова зала для тимчасових виставок.

Виставкова зала. У 2020 році тут обвалився балкон, до лютого 2022 року він був відновлений.

Будівлю на вул. Чернишевській 18/9 було збудовано також за проєктом арх. А. Бекетова в 1896 р. для недільної жіночої школи, організованої Христиною та Олексієм Алчевським.

Ескіз О. Бекетова. Джерело: Державна наукова архітектурно-будівельна бібліотека імені В. Г. Заболотного

Особливістю жіночої школи було викладання української літератури та народної пісенної творчості.

Внаслідок російських ракетних ударів 7 березня 2022 р. обидві будівлі постраждали.

Фото: 24 Канал

Було пошкоджено фасад, вибито вікна та вітражі.

Фото: Харківський художній музей

КатегоріїАрхітектура Еклектизм Руйнації 2022-24 Художники