Харківський мотоцикл М-72

27.10.2021 /

Чергова забута сторінка технічної історії міста – виробництво у Харкові мотоцикла М-72 понад 80 років тому.

Мотоцикл M-72 на ретро-виставці на пл. Свободи, Харків, 2021 р. Фото: Іван Пономаренко

У серпні-вересні 1941 р. на Харківському мотоциклетному заводі було випущено 233 такі мотоцикли, хоча донедавна вважалося, що налагодити їхнє виробництво у нас не встигли. Мотоциклетний завод створили на потужностях заводу “Серп та молот”. Харківське виробництво у вересні 1941 р. евакуювали до Горького. Загалом історія мотоцикла, що став основою “Дніпра” та “Урала”, дуже цікава. Загальноприйнята версія говорить про те, що в 1940 р. через Швецію було закуплено BMW R-71, які були нелегально скопійовані, виробництво було розпочато навесні 1941 р.

BMW R-72, 1941 р, Фото: Wikimedia Commons

Однак у сучасній пресі пишуть, що документацію з повним циклом виробництва СРСР купило у нацистської Німеччини легально. Це в принципі співвідноситься з тим, що у РФ терміни зняття грифу секретності на довоєнну тему виробництва М-72 переносилися вже 4 рази (останнього разу – до 2040 р.). У 1941 р. понад 1600 екземплярів М-72 також випустили в Москві (в цьому позначенні літера “М” – це Москва, а 72 – похідне від R-71). Виробництво евакуювали до Ірбіта (де в результаті мотоцикл еволюціонував до Уралу).

У самій Німеччині мотоцикл BMW R-71, який почали виробляти в 1938 р., припав не до двору. Хоча дрібні партії поставлялися до Вермахту, мотоцикл зняли з конвеєра в тому ж 1941 році. У німців з’явилися більш досконалі верхньоклапанні Zundapp KS750 і BMW R75 з приводом на колесо коляски.

Під час Другої світової війни в СРСР випустили 15 тис. мотоциклів, найпоширеніша версія – з кулеметом у колясці, але були варіанти з вогнеметом, мінометом та протитанковою рушницею. На тлі ранніх радянських мотоциклів М-72 був важкуватий, але надійний. Його опозитний 2-циліндровий двигун об’ємом 746 куб. розвивав 22 к.с. Вага з коляскою була близько 345 кг. Післявоєнні версії без коляски використовувалися, зокрема в почесному ескорті, і могли розвивати до 105 км/год.

На початку 1950-х виробництво повернулося на територію УРСР, але не до Харкова, а до Києва. Так народився Київський мотоциклетний завод, де конструкція М-72 також постійно розвивалася, ставши мотоциклом “Дніпро”.

Усього до 1960 р. було випущено 8,5 тис. цивільних мотоциклів М-72. Оригінальний М-72 у військовому виконанні регулярно показують на харківських ретро-зльотах, а одну з його еволюцій – мотоцикл “Урал” у міліцейському виконанні можна побачити в Музеї поліції на вул. Жон Мироносиць, 13.

Мотоцикл “Урал” в Музеї поліції на вул. Жон-Мироносиць, 13. Фото: Іван Пономаренко, 2018