Харківська гавань

08.12.2015 /

Багато харків’ян пам’ятають теплохід “Ластівка”. Цей невеликий прогулянковий корабель курсував з другої половини 1990-х по першу половину 2000-х за обмеженим маршрутом у центрі міста, затиснутому греблями та мостами. Проте судноплавство на Слобожанщині народилося набагато раніше. Ще у XVII столітті Сіверський Донець з його притоками був судноплавний аж до Білгорода та активно використовувався перевезення вантажів і людей.

12347861_1641622559388415_4184863108693310934_n

До середини XVIII століття Сіверський Донець обмілів – цьому значно “посприяла” діяльність людини – греблі та водяні млини зробили річку непрохідною для суден.

12294763_1641622576055080_6285075536340118268_n

Бурхливий розвиток промисловості, видобутку вугілля та солі на Донбасі у другій половині XIX століття порушив питання відновлення судноплавства на Сіверському Дінці. Перевезення вантажів річками було б втричі дешевше, ніж залізницею. У 1903-1904 pp. вчений-гідротехнік Нестор Пузиревський провів детальне дослідження Сіверського Дінця та запропонував докладний план створення шлюзових систем та поглиблення річки для відновлення судноплавства.

11218753_1641622522721752_2374190159242125629_n

За розрахунками необхідно було побудувати 33 шлюзи та дві гавані – у Харкові та Білгороді. Проєктом передбачалося розширення річки біля цих міст. У Харкові гавань мала стати перевантажувальним пунктом, сполученим залізничною гілкою зі станцією Харків-Балашовський (зараз ст. Харків-Слобідський). Харківська гавань, за словами Пузиревського, мала отримати велике значення для товарообігу Харкова з річковими пристанями Сіверського Дінця та Дона. За проєктом по Сіверському Дінцю мали плавати баржі на буксирах, при цьому довжина барж могла б становити 90 метрів, ширина – 13-14 м при осадці 1.7 м.

Найдивовижніше в цьому проєкті було те, що він не був забутий, а почав здійснюватися. На будівництво першої черги шлюзової системи були виділені значні кошти та вже у 1911-1914 р. було збудовано 6 шлюзів від гирла Сіверського Дінця до станиці Гундорівської (нині це м. Донецьк Ростовської обл.).

До речі, збереглися кольорові фотографії Нестора Пузиревського, які зробив один із піонерів дореволюційного кольорового фото – Сергій Прокудін-Горський.

12309653_1641622512721753_8872162742394966272_o

На другому етапі будівництва передбачалося зробити Сіверський Донець судноплавним до Лисичанська, на третьому – до Ізюма.

11224066_1641622616055076_2605398312526224004_n
Будівництво каналу, 1911-1912 рр.

Перша світова війна зірвала ці плани. За радянських часів про проєкт забули та лише підтримували систему збудованих шлюзів у робочому стані. Нині вона дуже стара і використовується далеко не в тих обсягах, що раніше.

Чи буде Харківщина знову судноплавною у майбутньому? Хоча ймовірність цього й дуже мала, але хто знає… Історія часто показує, як проєкти каналів, мостів та тунелів гуляють міністерствами сторіччями, і в результаті все-таки здійснюються.