“Будинок з чупакаброю”

10.05.2018 /

Харківський “будинок з чупакаброю” (як його нарекли журналісти) розташований за адресою вул. Сумська 96.

М. Диканський побудував його, як пише А. Лейбфрейд, в 1905-му році, і саме Мойсей Гершович є власником будинку в довіднику домовласників 1909 р. Але варто нагадати, що Диканський не був архітектором, а був лише власником будівельної контори, і сам проєкт, міг бути виконаним кимось іншим. На фасаді можна побачити маскарон з квіткою, з якої виглядає прекрасна дівчина та її альтер-его – кажан.

Багато цих жіночих головок, які є однією з основних прикмет будівель у стилі ар-нуво чи модерн, були типовими, згідно з даними архітектора В. Лопатька,

Тобто існували фабрики, які їх виготовляли масово. Таким чином, цілком можна побачити однакові елементи та маскарони в під’їздах будинків абсолютно різних архітекторів і дивуватися цьому не варто.

Але навряд чи це стосується “чупакабри Диканського”. Напевно, вона є унікальною для Харкова.

Завдяки дореволюційному фото, знайденому в архіві Антоном Бондарєвим, можна оцінити масштаб втрат деталей будівлі за останні 100+ років.

Над верхніми крайніми вікнами було гарне ліплення – втрачено повністю. Двері, судячи з контурів, були не менш химерні ніж у паризьких ар-нуво особняках.

Праворуч був в’їзд у двір, його заклали та зробили вікно до рівня тротуару. Втрачені бічні стовпчики-завершення у карнизу даху, а ті, що залишилися, – змінили форму. Але найбільша втрата – це вікна, вони були вузькими та подвійними, а там де балкони – потрійними. Перегородки між ними знесли та зробили об’єднані великі вікна, що значно погіршило візуальний образ будівлі.

І якщо хаос на першому поверсі можна виправити малими силами, то пройоми вікон – вже ні. Козирка, як можна побачити, в оригіналі не було. Однак, балкони залишилися такими ж і вони хороші. Цей будинок залишається чудовою прикрасою вул. Сумській, хоча потребує ремонту фасаду.

А взагалі, техніки та скульптори будівельної контори Мойсея Диканського, яка звела будинок на Сумській 96 у 1905-му році, явно надихалися прибутковим будинком архітектора Лавірота в Парижі в частині вхідної групи. Це один з найбільш відомих будинків в стилі ар-нуво у світі. Він був побудований 1901-го у співпраці з керамістом Олександром Бігго та групою скульпторів. Цю подібність помітив архітектор Володимир Новгородов.

прибутковий будинок архітектора Лавірота в Парижі

На знімку 2007 року фасад будинку на Сумській, 96 ще був жовтого кольору. Але хто знає, який він був в оригіналі.