Харківський “будинок з чупакаброю” (як його нарекли журналісти) розташований за адресою вул. Сумська 96.
М. Диканський побудував його, як пише А. Лейбфрейд, в 1905-му році, і саме Мойсей Гершович є власником будинку в довіднику домовласників 1909 р. Але варто нагадати, що Диканський не був архітектором, а був лише власником будівельної контори, і сам проєкт, міг бути виконаним кимось іншим. На фасаді можна побачити маскарон з квіткою, з якої виглядає прекрасна дівчина та її альтер-его – кажан.
Багато цих жіночих головок, які є однією з основних прикмет будівель у стилі ар-нуво чи модерн, були типовими, згідно з даними архітектора В. Лопатька,
Тобто існували фабрики, які їх виготовляли масово. Таким чином, цілком можна побачити однакові елементи та маскарони в під’їздах будинків абсолютно різних архітекторів і дивуватися цьому не варто.
Але навряд чи це стосується “чупакабри Диканського”. Напевно, вона є унікальною для Харкова.
Завдяки дореволюційному фото, знайденому в архіві Антоном Бондарєвим, можна оцінити масштаб втрат деталей будівлі за останні 100+ років.
Над верхніми крайніми вікнами було гарне ліплення – втрачено повністю. Двері, судячи з контурів, були не менш химерні ніж у паризьких ар-нуво особняках.
Праворуч був в’їзд у двір, його заклали та зробили вікно до рівня тротуару. Втрачені бічні стовпчики-завершення у карнизу даху, а ті, що залишилися, – змінили форму. Але найбільша втрата – це вікна, вони були вузькими та подвійними, а там де балкони – потрійними. Перегородки між ними знесли та зробили об’єднані великі вікна, що значно погіршило візуальний образ будівлі.
І якщо хаос на першому поверсі можна виправити малими силами, то пройоми вікон – вже ні. Козирка, як можна побачити, в оригіналі не було. Однак, балкони залишилися такими ж і вони хороші. Цей будинок залишається чудовою прикрасою вул. Сумській, хоча потребує ремонту фасаду.
А взагалі, техніки та скульптори будівельної контори Мойсея Диканського, яка звела будинок на Сумській 96 у 1905-му році, явно надихалися прибутковим будинком архітектора Лавірота в Парижі в частині вхідної групи. Це один з найбільш відомих будинків в стилі ар-нуво у світі. Він був побудований 1901-го у співпраці з керамістом Олександром Бігго та групою скульпторів. Цю подібність помітив архітектор Володимир Новгородов.
На знімку 2007 року фасад будинку на Сумській, 96 ще був жовтого кольору. Але хто знає, який він був в оригіналі.
КатегоріїАрхітектура Модерн