Азовсько-Донський банк

11.08.2022 /

На площі Конституції розташовані дві будівлі колишнього Азовсько-Донського банку.

Перша була збудована у 1896 р. за проєктом архітектора Олексія Бекетова за нинішньою адресою пл. Конституції, 14. Будівля є пам’яткою архітектури.

Допитливе око, глянувши на фасад, помітить щось неладне і матиме рацію – Олексій Бекетов не любив модерн і був прихильником стилів неоренесанс і неокласицизм.

Спочатку будинок виглядав так:

Згодом банк почав відчувати дефіцит приміщень, тому в 1914 р. він переїхав до нового будинку, розташованого на пл. Конституції, 18 (архітектори Ф. Лідваль, Л. Тервен).

Фасад будівлі на пл. Конституції, 18 дуже важко побачити через велику кількість реклами. Наразі будівля належить концерну АВЕК, раніше в ньому розташовувався 3-й навчальний корпус Харківського національного педагогічного університету ім. Г. Сковороди (факультет фізичного виховання, музвиховання).

Азовсько-Донський банк, заснований 1871 р. у Таганрозі, був одним із найбільших банків в імперії. Вхідну групу прикрашає барельєф з роком “1871”, через що багато хто думає, що це рік будівництва будинку – але це рік заснування банку.

2005. На фасаді ще немає рекламних розтяжок
Фото: Іван Пономаренко

2003 р. на даху будівлі по пл. Конституції, 18 було встановлено скульптуру скрипаля (скульптор Сейфаддін Гурбанов). Скрипаль на даху – відсилання до розповідей Шолом-Алейхема та однойменного бродвейського мюзиклу. У 2017 р. стався конфлікт, що широко висвітлювався в пресі між міським головою Харкова Геннадієм Кернесом і головою концерну АВЕК Олександром Фельдманом, в результаті якого скульптура скрипаля була перенесена на дах будівлі Platinum Plaza на Сумській, 72, “подалі від міськради”. Проте незабаром конфлікт був улагоджений і на старому місці з’явилася копія першого скрипаля того ж скульптора.

“Бекетівський” же будинок був реконструйований у 1915 р. Л. Тервеном у стилі модерн.

Оздоблення фасаду стало суворішим. Проїзд у двір було закладено.

Важко сказати, як ставився Олексій Миколайович до перероблення його дітища в ненависний стиль модерн, але робота Тервена теж доволі цікава.

Обидві будівлі постраждали внаслідок російських ракетних ударів по Палацу праці та ТРЦ “Нікольский” у березні 2022 р. та втратили скління.