Азовсько-Донський банк

11.08.2022 /

На площі Конституції розташовані дві будівлі колишнього Азовсько-Донського банку.

Перша була збудована у 1896 р. за проєктом архітектора Олексія Бекетова за нинішньою адресою пл. Конституції, 14. Будівля є пам’яткою архітектури.

Фото: Іван Пономаренко

Допитливе око, глянувши на фасад, помітить недобре і матиме рацію – Олексій Бекетов дуже не любив модерну і був прихильником стилів неоренесанс і неокласицизм.

Спочатку будинок виглядав так:

Азовсько-Донський банк, заснований 1871 р. у Таганрозі, був одним із найбільших банків в імперії. Згодом банк почав відчувати дефіцит приміщень, тому в 1914 р. він переїхав до нового будинку, розташованого на пл. Конституції, 18 (архітектори Ф. Лідваль, Л. Тервен).

Фото: Іван Пономаренко

Фото: Іван Пономаренко

Фасад будівлі на пл. Конституції, 18 дуже важко побачити через велику кількість рекламних розтяжок. Вона належить концерну АВЕК. Вхідну групу прикрашає барельєф з роком “1871”, через що багато хто думає, що це рік будівництва будинку. Але це рік заснування банку.

2005. На фасаді ще немає рекламних розтяжок
Фото: Іван Пономаренко

2003 р. на даху будівлі по пл. Конституції, 18 було встановлено скульптуру скрипаля (скульптор Сейфаддін Гурбанов). Скрипаль на даху – відсилання до розповідей Шолом-Алейхема та однойменного бродвейського мюзиклу. У 2017 р. стався конфлікт, що широко висвітлювався в пресі, між міським головою Харкова Геннадієм Кернесом і головою концерну АВЕК Олександром Фельдманом, в результаті якого скульптура скрипаля була перенесена на дах будівлі Platinum Plaza на Сумській, 72, “подалі від міськради”. Проте незабаром конфлікт був улагоджений і на старому місці з’явилася копія першого скрипаля того ж скульптора.

Фото: Іван Пономаренко

“Бекетівський” будинок був реконструйований у 1915 р. Л. Тервеном у стилі модерн.

Фото: Іван Пономаренко

Оздоблення фасаду стало суворішим. Проїзд у двір було закладено.

Фото: Іван Пономаренко

Важко сказати, як ставився Олексій Миколайович до перероблення його дітища в ненависний стиль модерн, але робота Тервена була теж цікава.

Фото: Іван Пономаренко

Обидві будівлі постраждали внаслідок російських ракетних ударів по Палацу праці та ТРЦ “Нікольский” у березні 2022 р.

Фото: Павло Дорогий