Афоризм (від грец. ἀφορισμός, «визначення») — оригінальна закінчена думка, висловлена і записана в лаконічній текстовій формі, що запам’ятовується, і згодом неодноразово відтворена іншими людьми. Вважається, що в афоризмі досягається гранична концентрація безпосереднього повідомлення і контексту, в якому думка сприймається слухачами або читачами.
Останнім часом афоризми дедалі активніше захоплюють інтернет-простір. Сторінки користувачів соціальних мереж часом бувають буквально завалені усілякими картинками з «цитатами великих».
Неабияким попитом в інтернеті користуються й усілякі статті під назвами «Топ 100 (50, 20, 15, 10) великих (найкращих, життєвих) афоризмів Омара Хаяма (Столипіна, Умберто Еко, Шакіри)».
Влітку афоризми можна побачити та прочитати навіть на футболках. У всьому цьому якось особняком стоїть наше прекрасне місто, а точніше, його уродженці (веселі афоризми наших сучасників я не беру до уваги). Невже не було у нашому улюбленому Харкові прекрасних мислителів, чиї слова варто було б знати?
Як ми пам’ятаємо, ім’я прекрасного композитора Федора Якименка за радянських часів було ганебно забуте. Про творчість і особистість цього без перебільшення геніальної людини можна говорити нескінченно. Настільки глибокий і багатогранний той, чиї твори назвали не інакше як «музика витонченого смаку»! Однак Федір Степанович не лише сам творив дивовижні твори, а був ще й талановитим музичним письменником.
У листопадовому номері 1909 року «Російської музичної газети» було розміщено його текст під назвою «Афоризми художника». Завдяки цьому ми повністю можемо зрозуміти, який саме сенс вкладав наш геніальний земляк у свої музичні шедеври.
На самому початку Федір Якименко пише:
Всім відомо, що Мистецтво за всіх часів мало величезний вплив на моральний образ і душевні здібності людини. Шукання нових форм Прекрасного і повне захоплення ними притаманні людській душі від вічності.
Творити Красу, створюючи з неї все нові елементи життя, ніколи непорушні, якщо вони втілені справді в істинно-прекрасне — є доля, як мені здається, не лише обраних, а й будь-якої чуйної, будь-якої живої душі. Вже природа людської душі така, що якщо вона здатна ввібрати в себе благодійні промені, що виходять з великих творів мистецтва, вона не може не зростати, не збагачуватися все новими елементами якщо не творчими, то хоча б іншими, не менш цінними, що відкривають шлях до повного сприйняття великих одкровень мистецтва, а також елементами, що перероджують до нового життя людські душі. Хоча види Мистецтва різноманітні й форми Прекрасного нескінченні — всі вони, як невидимі радіуси одного й того ж кола, ведуть до одного й того ж загального центру — Вічної Краси, Першоджерела всіх форм Прекрасного. Як би не було далеке це Першоджерело — ми все ж таки відчуваємо його, завжди тяжіємо до Нього, як тяжіють планети до променистого Сонця. Наведені мною нижче афоризми — є лише суб’єктивне з’ясування високих цілей мистецтва — зокрема Музики.
На моє особисте переконання, жодне з Мистецтв не облагороджує і не підносить у такій мірі всю істоту людини, як дивне Мистецтво — Музика. Я говорю про вищу Музику. Тільки Музика чиста, що втілила в собі високий дух Мистецтво — Музика вищої поезії звуків. Короткі думки, викладені мною у вигляді афоризмів, – не є довільні думки – навпаки, вони логічно випливають з інших їм споріднених, які викладаються і розвиваються в окремому спеціальному творі, ще мною незавершеному.
Далі йдуть 24 прекрасні афоризми. Найцікавіше, що створені вони в так званий «харківський період» – той самий час, коли Федір Степанович жив, працював і давав у нашому місті свої перші концерти, які принесли йому популярність і славу.
- Мистецтво завжди є найвищою еволюційною точкою душевних здібностей людини.
- Вища мета Мистецтва — творити Красу, вдягаючи її в нескінченно різноманітні форми, для повного сприйняття та насолоди нею.
- Насолода Мистецтвом веде до джерела найвищих чистих радощів, до вдосконалення людської істоти до нескінченності.
- Релігія майбутнього – релігія мистецтва, що ґрунтується на астрономічних засадах.
- Сучасне Мистецтво нашої планети – дитячий белькіт, але божественного походження, в порівнянні з великим Вселенським Мистецтвом.
- Велике Всесвітнє Мистецтво, що поєднує міріади світів у нескінченності простору, нами вже відчувається, усвідомлюється, але їм насолоджуються істоти вищі, ніж ми.
- Справжній розквіт безсмертної творчої душі почнеться лише тоді, коли думка її перетвориться на найвищу поезію звуків — Музику.
- Часто слова – ніщо, Музика – все.
- Кожне явище високого Мистецтва — одне з незліченних вікон, куди спрямовує вищий зір могутній погляд. Йому розкриваються нові перспективи Божественного.
- Мистецтво має бути універсальним, — не чуже жодній душі.
- Тільки блискавичні удари його здатні пробудити душі, що заснули, – тоді вони відродяться до нового кращого життя.
- Творча здібність — у кожній душі, але не кожен прагне розбудити цю здатність.
- Сонце вічної Краси, Першоджерело Життя, що запліднює світові душі – вони ж розпускаються в дивовижних, нетлінних кольорах Мистецтва.
- Справжнє Життя душі почнеться лише тоді, коли воно пізнає своє найвище призначення. Зростання душі безмежне, безмежне Мистецтво та форми його проявів.
- Бажання жити спалахує ще сильніше, завдяки відкриттям Мистецтва.
- Матеріальний достаток паралізує душі людей; їхній шлях – до регресу, до в’янення.
- Мистецтво тим досконаліше, чим досконаліший світ і істоти, що його населяють.
- Мистецтво — чудовий вихователь душі, у ньому вся потужна шляхетність.
- Світова скорбота може бути вічною; причина її – відносне обмеження істот.
- Недосконалість людей породжує прагнення підійматися все вище — і в цьому велика втіха людства.
- Мистецтво – дороговказ досконалості.
- Якщо Наука велика тим, що дарує світло інтелекту, — Мистецтво велике тим, що творить нові елементи у Вічному Житті.
- Шляхи Мистецтва різноманітні, але всі ведуть до однієї й тієї ж мети — до Вищого Прекрасного, до Абсолютної Краси, що нескінченно далека від нас, але завжди приваблює до себе наші душі.
Надалі Федором Степановичем була написана прекрасна і глибока книга, що стала тим самим «окремим спеціальним твором» який на момент публікації в 1909 році «Афоризмів художника» було ще не закінчено.
У період з 1910 по 1913 рік окремі розділи були опубліковані на сторінках вищезгаданого видання. Називалася вона «Життя в Мистецтві». Крім неї Якименко належить авторство статей музично-філософської тематики «Сфера музики» (1911 рік), «Мистецтво у Всесвіті» (1914 рік) і «Мистецтво і війна». Остання стаття була написана Якименком у 1914 році в Петрограді, де він працював на той час.
На превеликий жаль, у рідному місті ім’я творця незвичайної музики та прекрасних афоризмів забуте. Через це закінчити цей текст я хотів би словами самого Федора Степановича з його «Мистецтва у Всесвіті»:
Чи потрібно лякатися важких досягнень, коли ми несміливі й часом безвільні? Коли, прагнучи туди, ми спотикаємося, при кожному новому кроці, об каміння власних падінь?.. Хіба краще, покірно, навіки поринути в тінь Нірвани, нам, знесиленими часом нездійсненними мріями? А мрії Мистецтв усе лунають, як легкокрилі птахи, на світах Всесвіту! З ніжною материнською ласкою будять вони душі до споглядання Краси, до захоплення Прекрасним, у Всесвіті…